MediaWatch

EB: Paraderne har været for langt nede

Ekstra Bladet fyrer ikke yderligere efter kildeskandale.

Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv

"Vi kan ikke stå inde for de interviews, for vi kan ikke finde forfatterne bag, så vi er nødt til at trække dem tilbage. Vores kildetjek var simpelthen ikke gode nok, og vi havde paraderne nede." Sådan sagde ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, Poul Madsen, tidligere i dag på et pressemøde i forbindelse med sagen om urigtige kilder og bylines.

Sagen fik tidligere onsdag Ekstra Bladet til at trække et stort antal sportsartikler tilbage. 14 af disse er købt af det det hollandske bureau Hakkie Tikkie Media i 2010 og 2011, men er skrevet af navne, som Ekstra Bladet ikke har kunnet få verificeret.

Hakkie Tikkie kontaktede i 2010 Ekstra Bladet, da man ville tilbyde avisen at købe en række artikler for mellem 250 og 350 euro. Artiklerne købt fra bureauet er nu trukket tilbage af Ekstra Bladet, fordi skribentens identitet ikke kunne bekræftes.

Poul Madsen og Ekstra Bladets sportschef, Allan Olsen, erkender, at man ikke har været kritisk nok, da man købte artiklerne.

"Paraderne har været for langt nede i de her tjek, fordi der ikke var meget på spil i de her interviews. Men det var store stjerner, der medvirkede," sagde Allan Olsen.

Ikke flere fyringer

Poul Madsen forklarede på pressemødet, at sagen om Qureshi og Hakkie Takkie ikke får personlige konsekvenser for andre end sportsjournalisten Michael Qureshi, der blev bortvist fredag for sin rolle i sagen.

"Hvis jeg er blevet snydt, så er jeg enten dum, eller også er man så sofistikeret, at jeg ikke kunne forestille mig det. Så hvis du spørger mig, om der er nogle, som skal fyres, så er svaret nej," sagde Poul Madsen.

"Ja, Allan (Olsen, red.) skulle måske have været skarpere nogle gange - det skulle jeg nok også - men vi er blevet snydt, og det mener jeg ikke bør have konsekvenser," slog Poul Madsen fast.

Sagen kom frem, efter at TV3 Sport i et indslag kunne fortælle, at Michael Qureshi i flere tilfælde havde brugt fiktive kilder i sine historier. Journalisten har selv forklaret, at kilderne i artiklerne findes, men at han havde givet dem opdigtede navne for at skjule deres identitet.

Han har dog nægtet at lægge deres sande identiteter frem for sin tidligere arbejdsgiver.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs