MediaWatch

Ekstra Bladet trækker 19 artikler tilbage

Ekstra Bladet tager affære og trækker 19 artikler tilbage oven på Qureshi-sagen. Det drejer sig både om artikler skrevet af den bortviste journalist og af hollandske selskab.

Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv

Fem artikler skrevet af Michael Qureshi og 14 skrevet af det hollandske selskab Hakkie-Tikkie Media bliver nu trukket tilbage af Ekstra Bladet. Det skriver chefredaktør Poul Madsen på avisens hjemmeside.

Michael Qureshi blev bortvist fra sin arbejdsplads, Ekstra Bladet, i fredags, og avisen har siden brugt tiden på at undersøge journalistens artikler. Undersøgelsen har vist, at Qureshi i fem tilfælde har opdigtet navne på tre forskellige kilder. Det drejer sig om Francesco Pierini, Miguel Rodriguez og Marcos Barazias. Det sidste navn har ikke været fremme før.

"Michael Qureshi har over for os forklaret, at der er tale om "pseudonymer". Men det er en dårlig undskyldning for en helt uacceptabel arbejdsmetode. På Ekstra Bladet snyder vi ikke læserne med falske navne. Artiklerne burde aldrig have været offentliggjort, og jeg beklager dybt, at det er sket. Vores vigtigste valuta er, at læserne naturligvis skal kunne stole på det, vi skriver," skriver Poul Madsen på Ekstra Bladets hjemmeside.

Interviews med stjerner

Ekstra Bladet trækker desuden 14 artikler tilbage, som er skrevet af hollandske Hakkie-Tikkie Media. Forfatter på nogle af de artikler er to af de kilde-pseudonymer, som Michael Qureshi har benyttet sig af. Artiklerne er alle bragt i Ekstra Bladet i 2010 og 2011 og har alle store fodboldstjerner som deres omdrejningspunkt.

"Grunden til, at Ekstra Bladet trækker historierne tilbage, er, at det ikke er lykkedes at få skribenternes identitet verificeret, og den daværende indehaver af Hakkie-Tikkie Media Martin van Zaanen ønsker ikke at bidrage til opklaringen," skriver Poul Madsen.

Chefredaktøren oplyser videre, at Michael Qureshi i et enkelt tilfælde står på en Hakkie-Tikkie Media-artikel, som er solgt til Canada og Holland.

Artiklerne bliver ikke slettet fra eb.dk, men udstyret med et mærke, der fortæller om sagens sammenhæng.

Også Michael Qureshis tidligere arbejdsgiver, Berlingske Media, har trukket artikler tilbage. Det drejer sig om i alt 22 artikler.

Mere fra MediaWatch

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Jobindex ser overskud vokse med 40 pct.

”Antallet offentlige jobannoncer på det højeste niveau, vi nogensinde har målt,” lyder det fra adm. direktør i Jobindex i forbindelse med offentliggørelse af kvartalsrapport.

DR-sportschef stopper

DR skal se sig om efter en ny sportschef, da den nuværende skifter branche efter syv år i spidsen for DR Sporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs