MediaWatch

Ekstra Bladet har nedsat "sandhedskommission" i Qureshi-sag

Avisen vil til bunds i sagen om Michael Qureshi samt artikler fra hollandsk sportsbureau. Fire chefer står i spidsen for opklaringsarbejdet.

Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Polfoto/Arkiv

Sagen om sportjournalisten Michael Qureshi og dennes bortvisning fra Ekstra Bladet efter brug af falske navne på kilder er langt fra slut hos Ekstra Bladet.

For selvom Michael Qureshi ikke længere arbejder for avisen, og Ekstra Bladet har trukket 19 artikler tilbage, er avisen ikke færdig med oprydningsarbejdet. Ekstra Bladet ønsker at komme helt til bunds og har derfor nedsat en såkaldt "sandhedskommission" bestående af sportschef Allan Olsen, nyhedschef Sune Paarup Oder, digital redaktør Anders Refnov og ansvarshavende chefredaktør Poul Madsen.

"Der forestår stadig et stort opklaringsarbejde. Vi vil bruge mange journalistiske kræfter på det her," siger Poul Madsen på et pressemøde, som blev afholdt tidligere på dagen, om sagen.

Ifølge Poul Madsen skal "sandhedskommissionen" undersøge alle forhold om Michael Qureshis arbejde på Ekstra Bladet og det hollandske indholdsbureau Hakkie-Tikkie Media, som har leveret 16 artikler til Ekstra Bladet, hvoraf 14 nu trukket tilbage.

Indskærper krav

På pressemødet fortalte Poul Madsen, at sagen om Michael Qureshi har fået Ekstra Bladet til at skærpe kravene til avisens kildekontrol, og at journalisterne skal undersøge udenlandske kilders baggrund bedre.

"Fremadrettet, når der bruges anonyme kilder, skal det godkendes 1 til 1 af nærmeste chef," sagde Poul Madsen på pressemødet.

Ekstra Bladets undersøgelse i sagen om Michael Qureshi har indtil videre ført til, at fem ud af de i alt 787 artikler, som Michael Qureshi har skrevet i de ti måneder, han var ansat på avisen, er trukket tilbage. Årsagen er, at Michael Qureshi har givet kilder falske navne. Michael Qureshi kalder det selv preudonymer og har forklaret, at det er sket for at beskytte kilderne.

"Der er tale om pure opspind i citater fra kilder. I dag kan vi ikke med sikkerhed sige, om de eksisterer under et andet navn. Derfor er det falske kilder," sagde Poul Madsen.

Kalder på selvransagelse

Poul Madsen mener, at sagen om Michael Qureshi er et enkeltstående tilfælde.

"Jeg har ingen grund til at tro, at andre på Ekstra Bladet bruger samme arbejdsmetoder," siger han.

Han erkender dog, at Ekstra Bladet har fejlet i sagen om Michael Qureshi.

"Vi må kigge os slev i spejlet og spørge, om vi har passet vores arbejde godt nok. Men jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at en, der kalder sig en journalist, kunne finde på at opfinde kilder," siger Poul Madsen.

Også samarbejdet med Hakkie-Tikkie Media, som stod på fra 2010 til 2011, kalder på selvransagelse.

"Det redaktørarbejde vi lavede i 2010 og 2011 har ikke var godt nok," siger Poul Madsen.

Genåbner Calandrelli-sag

Sagen får dog ikke ledelsemæssige konsekvenser, fortæller Poul Madsen. Til gengæld har kulegravningen af forholdene ført til, at den såkaldte Calandrelli-sag bliver genåbnet.

Den sag rullede tidligere på året, da Ekstra Bladet bragte et interview med Napoli-spilleren Gonzalo Higuain. Forfatter til artiklen var den italienske freelancejournalist Alessandro Calandrelli. Interviewet viste sig imidlertid aldrig at have fundet sted, og Ekstra Bladet trak artiklen tilbage.

Calandrellis kontakt på Ekstra Bladet var Michael Qureshi. De to havde, ifølge Qureshi, mødtes i Madrid i professionelt øjemed og havde efterfølgende en korrespondance, hvor Calandrellis interview med Gonzalo Higuain kom på bordet og altså i sidste ende bragt i Ekstra Bladet.

Der er dukket nye spor op i sagen, som betyder, at Ekstra Bladet kigger nærmere på den. Hvad sporene konkret er, ønskede Poul Madsen ikke at løfte sløret for.

Han bedyrede desuden, at avisen vil gå med brask og bram efter at finde ud af, hvad der er op og ned i sagen om Hakkie-Tikkie Media.

På pressemødet understregede chefredaktøren også, at flere af Michael Qureshis kilder er præsenteret i Ekstra Bladet med deres rigtige navn. Det gælder flere udenlandske journalister, som Ekstra Bladet har talt med i forbindelse med opklaringsarbejdet.

Mere fra MediaWatch

Flertal skrider bag forslag om at droppe momsfritagelse

Efter en uvildig advokatundersøgelse har slået bunden ud på regeringens præmis om, at en EU-dom påtvinger indførelse af moms på bl.a. rettighedsvederlag, vil Konservative stemme nej til lovforslaget, som dermed står til at falde.

Le Gammeltoft stopper på Heartbeats

Aller Media bekræfter, at stifter og direktør for det digitale medie og bureau har valgt at opsige sin stilling. Le Gammeltoft har stået i spidsen for selskabet siden 2015.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs