MediaWatch

Financial Times begår alvorlig brøler med ECB-tweet

Den britiske erhvervsavis annoncerede fejlagtigt på Twitter, at den europæiske centralbank ville holde rente i ro. "Min puls steg," siger chefstrateg fra Danske Bank.

Foto: John Stillwell/AP/Polfoto

Et tweet fra Financial Times fik torsdag investorer over hele verden til at spærre øjnene op.

Kort før den europæiske centralbanks officielle renteudmelding skrev den britiske erhvervsavis på Twitter, at banken stik imod forventningen havde valgt at holde renten i ro.

Nyheden viste sig hurtigt at være forkert, da ECB sænkede indskudsrenten med 0,1 pct. til minus 0,3 pct. Men inden da nåede flere bankfolk, børsmæglere og andre investorer at få kaffen alvorligt galt i halsen.

Ifølge Finans.dk kunne forskrækkelsen blandt andet aflæses på valutamarkederne, der tog store udsving, inden det stod klart, at der var tale om en fejl.

"Min puls steg, og jeg var noget paf over historien. Det flyttede markedet ganske voldsomt, og det er noget, der ikke må ske," siger Frank Øland, chefstrateg i Private Banking, Danske Bank, til mediet.

Financial Times rettede siden fejlen, som skyldes, at mediet havde skrevet to artikler, der tog højde for begge udfald af rentemødet. En redigeringsfejl betød imidlertid, at den forkerte historie blev publiceret på Twitter, skriver Finans.

Den britiske avis er langt fra det eneste medie, der har været lidt for hurtige på det sociale medie. I september breakede DR fejlagtigt, at Jacob Jensen - og ikke Peter Christensen - ville tage over for Carl Holst som regeringens nye forsvarsminister.

I den mere alvorlige ende af skalaen udsendte AP et tweet i april 2013, hvori nyhedsbureauet skrev, at to eksplosioner havde ramt Det Hvide Hus, og præsident Barack Obama var såret. En fejl, der kortvarigt førte til et voldsomt dyk i aktiemarkedet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs