MediaWatch

Politiken lægger flere redaktioner sammen

Politiken rykker i næste uge flere redaktionerne sammen for at skabe en fælles nyhedsorganisation, der leverer historier til både net og print.

Foto: /ritzau/arkiv/Jens Dresling/

Der er større ændringer på vej i Politikens redaktionelle struktur, skriver avisen.

Fremover samler avisen de redaktionelle kræfter i to bærende søjler, indland- og udlandsredaktionen, der både skal levere til print og net.

Ændringerne sker fra på mandag og betyder, at Politikens økonomiredaktion og gravergruppe forsvinder som selvstændige enheder og lægges ind under de to hovedredaktioner.

Formålet er at nedbryde de sidste vægge mellem print og net ned, forklarer ansvarshavende chefredaktør, Bo Lidegaard.

"Vi skal væk fra en tankegang, hvor nogle tænker net og andre tænker papir. Hvor nogle tænker 'NU!' og andre 'I morgen'. Væk fra en organisation, hvor vi er delt op i for mange små grupper. Det handler om at fortælle historier, for det er det vi kan. Og det kan vi bedre, hvis vi samler ansvaret på færre redaktioner og lader dem fortælle på alle platforme," siger Bo Lidegaard til avisen.

Tage Otkjær stopper på Politiken

Ansvaret for de to nyhedsredaktioner bliver delt mellem Michael Jarlner, der fortsætter som udlandsredaktør, og Bo Søndergaard, der er indlandsredaktør. Økonomiredaktør Tage Otkjær fratræder som led i sammenlægningen, som MediaWatch skrev tidligere i dag.

Kultur-, politik- og sportsredaktionen har i forvejen samlet produktionen til net og print. Her sker der derfor ingen ændringer, skriver Politiken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs