MediaWatch

Første oplagskontrol under nyt navn

Danske Mediers Oplagskontrol lægger an til kontrol af ugeaviserne. Det er første runde af den øvelse, efter Dansk Oplagskontrol lukkede ned.

Foto: Sisse Dupont, Jyllands-Posten

Der er så småt gang i oplagskontrollen, og den bliver denne gang foretaget af en ny spiller.

Det er Danske Mediers Oplagskontrol, der fra i morgen begynder indsamlingen af oplysninger om landets ugeaviser. Også indsamlingen af data til kontrol af dagbladene er rullet i gang, oplyser selskabet.

Danske Mediers Oplagskontrol har overtaget opgaven fra Dansk Oplagskontrol, som lukkede ned ved årsskiftet. Det skete efter en større polemik om, hvem der skulle stå for oplagskontrollen. En stort set samlet mediebranche ønskede at opsige samarbejdet med Dansk Oplagskontrol.

Til gengæld kæmpede Dansk Annoncørforening, som var en en del af Dansk Oplagskontrol, imod, at oplagskontrollen skulle foretages i Danske Mediers regi.

Ifølge Danske Mediers Oplagskontrol er der ingen metodiske ændringer sammenlignet med Dansk Oplagskontrol måde at opgøre tallene på. Den eneste større forskel er, at FMK - Specialmediernes Oplagskontrol også er lagt ind under den øvrige kontrol.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Det smalle forlig er en plet på en ny ministers cv

Moderniseringen af Public Service Puljen og lukning af 24syv vil give et ”klatvist støttecirkus”, og kulturbidraget skulle have været klappet af med OECD, inden det blev en del af aftalen. Ugens klummeskribent kalder den nye medieaftale en plet på Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensens cv.

Pluto TV udfordrer streamingmarkedet med gratis indhold

Efter et milliardopkøb i 2019 er det gået stærkt for Pluto TV, der for ni år siden blev skabt i et ”snusket varehus” i Los Angeles. Nu har den gratis streamingtjeneste gjort indtog i Norden. Partnerskab med Viaplay giver store forventninger allerede på kort sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs