En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
30.09.2015kl. 07.28

Årsdagen for Muhammed-tegninger fylder dagens aviser

Finansloven må vige pladsen i onsdagens lederspalter for Jyllands-Postens Muhammed-tegninger.
Foto: Ole Lind/Polfoto/Arkiv
RITZAU

Onsdag er det ti år siden, at Jyllands-Posten bragte de nu verdensberømte- og berygtede Muhammed-tegninger.

Flere af de landsdækkende aviser har på lederplads valgt at markere årsdagen for det, der siden kastede Danmark ud i sin værste udenrigspolitiske krise i nyere tid. 

Og der er stadig uenighed om, hvorvidt det var en fejl eller ej at publicere tegningerne dengang i efteråret 2005. 

Her nogle uddrag fra lederspalterne:

Jyllands-Posten mener, at dybden af den debat, "som tegningerne var sat i verden for at rejse, dårligt kan overvurderes ... De satte gang i en diskussion om integration, indvandring og islam, om censur og selvcensur og om lovens grænser for ytringsfrihed ... Det har desværre vist sig, at ganske mange mennesker i den frie verden ikke sætter ytrings- og religionsfriheden særligt højt". 

Berlingske betegner jubilæet som "trist".

"Tegningerne er desværre blevet ikoniske verden over. De er kommet til at stå som et symbol på krænkelse af muslimer ... Samtidig er de blevet ikoniske for ytringsfrihedsforkæmpere", hedder det i lederen. Her begrundes det også, hvorfor tegningerne ikke er trykt i avisen i dagens anledning. 

"Lad os være ærlige: Det ville både være journalistisk relevant og helt naturligt at bringe tegningerne ved tiårsjubilæet - hvis ikke det var, fordi intet længere er naturligt, når det gælder Muhammed-tegningerne. Så terror og truslen om terror virker". 

Politiken mener, at Jyllands-Postens i sit forsøg på at "slå et slag for ytringsfriheden" kom til at "gå de mørke kræfters ærinde ... Vold og terror er naturligvis ikke Jyllands-Postens ansvar, men hvis formålet med tegningerne var at bane vejen for flere og friere ytringer, mislykkedes aktionen". 

Kristeligt Dagblads ansvarshavende chefredaktør, Erik Bjerager, skriver i en kommentar, at ti år efter tegningerne blev trykt, "er det vigtigere end nogensinde at respektere andres tro uden at underkaste sig den. Behovet for at udvise pragmatisme bliver kun større i fremtiden, hvor de religiøse spændinger i samfundet formentlig vil vokse". 

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Forskellige muslimske organisationer demonstrerede mod gentrykningen af en af Muhammed- tegningerne foran Christiansborg i 2008. | Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

    Jyllands-Posten undlader at genoptrykke Muhammed-tegninger

  • Carsten Juste undskylder intet

    For abonnenter

  • Foto: JOACHIM ADRIAN/POLFOTO

    Ny bog markerer 10-året for Muhammedtegningerne

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

Presserådgiver fra Landbrug og Fødevarer og tidligere journalist på Jyllands-Posten rykker til konsulent- og softwarevirksomheden KMD til post som ny pressechef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • People and Operations Partner

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge