MediaWatch

Ny brancheforening vil ruske op i Christiansborg

Nydannet brancheforening "Grakom" vil arbejde for at få mediestøtten, distribution og den kommercielle ytringsfrihed længere op på den politiske dagsorden.

De grafiske virksomheder, bureauer, distributører, medieproducenter, emballagevirksomheder og andre relaterede virksomheder samler sig nu i deres egen brancheforening, Grakom.

Det sker med etableringen af den nye brancheforening Grakom, som skal varetage interesserne for virksomhederne i den danske kommunikationsbranche – hvad enten det drejer sig om dem, der arbejder med det grafiske udtryk, foto- og videoproduktion, trykning, medieproduktion, distribution eller markedsføring.

”Virksomheder inden for disse brancher er en del af hinandens værdikæde. Derfor er det på tide, at de får en samlet organisation til at kæmpe deres sag. Der sker nu med etableringen af Grakom,” siger Thomas Torp, adm. direktør i Grakom i en pressemeddelelse.

Teknologi har ændret alt

For nylig blev den omdiskuterede reklameafgift – efter at have været mere end tre år på tegnebrættet – droppet, hvilket glæder den nye forening, der nu har appetit på mere lobbyarbejde.

”Samlet er der tale om en branche, hvor den teknologiske udvikling har vendt op og ned på det meste i løbet af de seneste 20 år. Det betyder også, at der er store opgaver foran os med at forny og styrke de politiske rammevilkår for branchen. Efter det kommende folketingsvalg skal der både ses på mediestøtte, på distributionsudfordringer og så er der konstant et behov for at forsvare den kommercielle ytringsfrihed som vores branche lever af,” siger Thomas Torp.  

500 medlemmer

Grakom udspringer af Grafisk Arbejdsgiverforening, som særligt havde danske trykkerier blandt sine medlemmer. Men med etableringen af en ny brancheforening og tiltrækning af nye medlemmer vil Grakom repræsentere en større del af dansk erhvervsliv.

Grakom repræsenterer i dag over 500 virksomheder og flere er på vej, oplyser man.

Regeringen dropper reklameafgiften

Trykkerier ser frem til få lukket magasiners "moms-hul"

Medie: Stærke kræfter imod reklameafgiften 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs