MediaWatch

Google investerer massivt i europæisk journalistik

Midt i striden om Googles mulige monopolmisbrug lægger teknologigiganten over en mia. kr. i et samarbejde med europæiske mediehuse.

Foto: Jens Meyer/AP/Polfoto/Arkiv

I forrige uge kom Google i politisk modvind, da EU’s danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, iværksatte en omfattende undersøgelse af teknologivirksomheden, som er mistænkt for at misbruge sin dominerende stilling ved at give søgeresultater fra virksomhedens egne værktøjer forrang i søgeresultater.

Det tiltag tog de europæiske udgivere godt imod. Dagbladshusene har op til flere horn i siden på Google, dels på grund af Googles dominans på online annoncemarkedet, dels fordi medierne mener Google lukrerer og kapitaliserer på deres indhold.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs