MediaWatch

Europæiske dagblade ser Google-sag som første skridt

EU-Kommissionens skridt mod Google bliver varmt modtaget af to europæiske medieorganisationer, der håber sagen vil bane vej for sager på medieområdet.

Foto: ICIJ/The International Consortium of Investigative Journalism

Der er ros fra den europæiske dagbladsbranche til EU-Kommissionen og konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der i går åbnede en sag mod Google om misbrug af dominerende stilling, skriver Danske Medier.

De europæiske dagblades forening ENPA og magasinorganisationen EMMA skriver i en pressemeddelelse, at de ser store perspektiver i sagen, der dog ikke i førte omgang har direkte forbindelse til mediebranchen. Fokus ligger på to punkter; Google Shopping, der er en prissammenligningstjeneste, og Googles styresystem til mobilenheder Android.

I begge tilfælde anklager kommissionen Google for at forhindre konkurrenter i at samme adgang til markedet, som Google selv, bla. ved at fremhæve egne tjenester i søgeresultater.

Vil få betydning for pressefrihed

Medieorganisationerne tror imidlertid på, at EU-Kommissionens skridt kun er det første af flere.

"Presseudgivere forventer fuldt ud, at Kommissionen vil bruge handlingen i forbindelse med shoppingtjenester som præcedens for de igangværende juridiske sager vedrørende de andre sektorer, der lider under Googles misbrug af dominerende stilling," skriver foreningerne, der mener, at udfaldet af sagen vil få stor betydning for mediepluralisme og pressefrihed i Europa og støtter den tyske og spanske dagbladsorganisation, der ligger i strid med Google.

"Europæiske Dagblades Forening (ENPA) og Den Europæiske Magazine Media Association (EMMA) har længe krævet en ende på Googles konkurrencebegrænsende adfærd, som er til skade for den uafhængige pressesektor og fremtidig innovation," hedder det i meddelelsen.

Google selv har afvist anklagerne fra EU og har nu 10 uger til at overbevise Kommissionen om, at den tager fejl, hvorefter Kommissionen skal tage stilling til det videre forløb.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs