Information trækker i digitalt arbejdstøj med godt regnskab i ryggen
![Foto: Per Folkver/Polfoto/Arkiv](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7413103.ece/ALTERNATES/schema-16_9/POLFOTO_32582679.jpg)
Det fremgår af årsrapporten fra nicheavisen, der netop er offentliggjort.
"Information står over for en nødvensig, svær og spændende transformation. Den væsentligste opgave i 2015 bliver derfor at udvikle, markedsføre og sælge digitale abonnementer, da abonnementsforretningen også i de kommende år vil være hovedindtægtskilden for Information," skriver ledelsen i beretningen.
"Med dette udgangspunkt har ledelsen besluttet, at der skal foretages flere investeringer end de foregående år. Forventningen er derfor, at resultatet i 2015 vil være væsentligt lavere end i 2013 og 2014, hvor egenkapitalen voksede."
Mindre støtte giver omsætningsfald
For Information blev 2014 et år, hvor avisen holdt skansen økonomisk - og lidt til. Overskuddet blev hævet med 300.000 kr. til 1,89 mio. kr. efter skat, mens resultatet før skat blev 2,5 mio. kr. mod 2,2 mio. kr. i 2013.
Omsætningen var på 120,8, hvilket er et fald på 1,1 mio. kr. Det skyldes, at mediestøtten til Information faldt med 1,3 mio. kr. i 2014, hvor den nye produktionsstøtte blev indført.
Mediestøtten udgør en væsentlig andel af nicheavisens forretningsgrundlag. Information fik sidste år 25,5 mio. kr. i statsstøtte og var den næststørste støttemodtager efter Kristeligt Dagblad.
På andre parametre er omsætningen fastholdt, skriver ledelsen:
"Abonnementsomsætningen faldt kun marginalt. Efter omlægninger af onlinesalget holdt de samlede annonceindtægter niveauet i et meget presset marked, bogsalget gik bedre end i 2013, ligesom de nyere forretningsområdet bidrog betragteligt."
Omkostningerne blev samlet set holdt i bero. Produktionsomkostninger, hvor hovedparten af personaleomkostningerne indgår, steg med knapt en mio. kr. til 84,6 mio. kr., mens de administrative udgifter af faldet tilsvarende fra 36,9 mio kr. til 34,6 mio .kr.
Sammenlægger forlag og bureau
Ud over dagbladet Information tæller forretningen også Informations Forlag, der ifølge beretningen havde et 2014 med vækst både i omsætning og indtjening efter et par år med omsætningsfald. Nyere forretningsområdet ligger i Ibureauet, der bl.a. står for de debat- og læserarrangementer, Information havde mere end 100 af sidste år, og som avisen satser hårdt på for at knytte læserne tættere til huset.
I år har Information valgt at slå Ibureauet og Informations Forlad sammen for skabe større sammenhæng mellem bogudgivelser, journalistik, debatter og undervisning, skriver ledelsen.
I årets første måneder har avisen samtidig oprustet digitalt med ansættelsen af Troels Behrendt Jørgensen ny digital medredaktør, der skal løbe parløb med chefredaktør Christian Jensen, og Rasmus Øhlenschlæger Madsen, der er hentet til en nyoprettet stilling som indholdsudviklingschef.