MediaWatch

Journalister kan spendere lidt mere for andet år i træk

Lønstigninger og lav inflation øgede sidste år journalisters købekraft, dog mest for dem, der arbejder med kommunikation. 

Medlemmerne af Dansk Journalistforbund (DJ), der samler omkring 16.000 ansatte på medie- og kommunikationsområdet, har fået 1,3 pct. mere at købe for sidste år.

Det viser en opgørelse over lønudviklingen blandt medlemmerne, skriver forbundet.

Den gennemsnitlige journalistløn steg med 1,8 pct. i 2014, men tilsat (den lave) inflation på 0,5 pct. i perioden, har ansatte i mediebranchen reelt kunnet spendere 1,3 pct. mere.

Kommunikationsfolket i den private sektor oplevede størst fremgang med en lønstigning på 2,6 pct., i realløn ca. 2,1 pct., ansatte på dagblade, magasiner og ugeblade mindst med lønstigninger på ca. 1,5 pct., en reallønsfremgang på 1,0 pct. Offentligt ansatte fik en reallønsfremgang på 1,2 pct. 

Det går stille frem

Efter tre år med nedgang i reallønnen fra 2010 til 2012, peger den ellers vigende kurve opad for andet år i træk og købekraften, der følger med lønningsposen blandt journalister, er nu på samme niveau som i 2009.

Gennemsnitslønnen for hele landet steg marginalt til 41.005 kr., 44.902 kr., hvis arbejdsgiverens pensionsbidrag medregnes. 

På andre parametre er udviklingen uændret. Ansatte i København tjener således stadig mere end DJ-medlemmer i provinsen, og mandlige journalister tjener stadig 5 pct. mere i snit end deres kvindelige kolleger.

DJ offentliggør den årlige lønstatistik, som tallene er en del af, til februar.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs