Bonnier samler tre aviser under én chef

Bonnier News samler tre aviser i fælles forretningsområde under én chef, Gunilla Herlitz. Det skal skabe besparelser, som kan bruges til at investere i nye forretningsområder.

Bonnier News samler de tre aviser Dagens Industri, Dagens Nyheter og Expressen i et fælles forretningsmåde, som får sit eget ledelsesteam.

I spidsen står Gunilla Herlitz, som samtidig bliver adm. direktør for Dagens Industri. Henrik Stangel, nuværende adm. direktør for Dagens Industri, år det overordnede ansvar for annoncesalg for de tre aviser.

Det oplyser Bonnier i en pressemeddelelse.

"Med en fælles ledelse for forretningsområdet vil vi være i bedre stand til at identificere de mulige områder, hvor vi kan drage fordel af at samarbejde såsom inden for annoncesalg, digital udvikling, it, regnskab og HR," udtaler Gunilla Herlitz i pressemeddelelsen.

De tre aviser fortsætter dog som separate selskaber med hver deres ledelse.

Resultat af strategirevurdering

Bonnier forventer, at samarbejdet vil gøre det muligt at opnå besparelser, som vil frigøre ressourcer til investeringer, "der kan skabe øget omsætning i områder med bæredygtig vækst."

Ifølge Bonniers adm. direktør, Tomas Franzén, er ændringen det første resultat af en omfattende revurdering af strategien, som blev igangsat, da han tiltrådte.

"Udfordringen for News (Bonnier News, red.) i de kommende år er at øge andelen af omsætning fra områder med bæredygtig vækst radikalt, mens vi sikrer, at vi arbejder på en smart og effektiv måde for at fortsætte med at producere Sveriges tre bedste nationale dagblade," udtaler Tomas Franzén.

Bonniers sydsvenske aviser, Sydsvenskan og Helsingborgs Dagblad, bliver ikke påvirket af ændringen, som træder i kraft 1. oktober.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også