Syddanske stryger rabatterne og får plus

Syddanske Medier kom ud af 2012 med et plus på 12,6 mio. kr. og øgede sin egenkapital

Syddanske Medier, der udgiver dagbladet Jydske Vestkysten, står bag skala.fm, jv.dk og en lang række andre brands, kan fremvise et årsregnskab for 2012 med et plus på 12,6 mio. kroner.

"Vi er tilfredse. For det er klart, det har været et svært år for branchen og udfordringerne stopper ikke her," siger chefredaktør Peter Orry, i en pressemeddelelse, der som en konsekvens af det dalende annoncemarked må notere sig en faldende omsætning i mediehuset.

Det skyldes et fald i printannoncer samt en omlægning af hvervetilbud til abonnenterne. Ved starten af 2012 valgte JydskeVestkysten at sløjfe striben af introduktionsrabatter og tilbud, således at der nu kun findes et starttilbud på én måned.

"Det vidste vi, ville koste abonnenter. Til gengæld har vi forbedret rentabiliten i bladsalget ganske markant. Vi er ikke tilhængere af at købe os til oplag ved at dele gratis aviser ud. Tværtimod har vi nu fået 98 % af vores kunder til at betale mere, fordi de nu får avis 365 dage om året," siger Peter Orry.

Nøgletallene fra regnskabet viser en nettoomsætning på 356 mio. kroner mod 376 mio. kroner året før. Årets resultat havner på 12,6 mio. kroner mod 4,8 mio. kroner året før. Egenkapitalen er på 31,3 mio – 36 mio. kr. mere end for fem år siden.

Syddanske Medier budgetterer i 2013 med et resultat på niveau med 2012.

 

Nøgletal 2012-regnskabet (2011-tal i parentes) mio. kr.

Nettoomsætning: 356,1 (376,6)

Årets resultat 12,6 (4,8)

Egenkapital 31,3 (18,7)

EBITDA, % 1,5 (0,8)

Soliditetsgrad, % 19,7 (12,1)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også