MediaWatch

Berlingske rammer 100.000 betalende abonnenter

Særligt skubbet frem af digitale kunder har Berlingske haft en samlet kundetilgang på 40 pct. siden 2018, melder avisen.

Foto: Stine Heilmann

Med et månedsgennemsnit på lige over 100.000 betalende abonnenter nåede Berlingske i november en målsætning sat i 2018.

Det skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.

Siden målet om at nå 100.000 danskeres pengepunge blev sat for tre år siden, har avisen bl.a. lanceret en række nye produkter og avistillæg, som ifølge ansv. chefredaktør Tom Jensen har hjulpet til at indfri det.

"Vi har over de seneste år arbejdet for at udvikle Berlingske som Danmarks førende borgerlige medie, og at nå målet om de 100.000 abonnenter bekræfter, at det er lykkedes," siger Tom Jensen i meddelelsen.

Han meldte tilsvarende for et år siden ud, at det digitale abonnementstal var vokset med 70 pct. i 2020 til 42.000, og at det samlede abonnementstal var tæt på målet om de 100.000.

Fordeling uvist

Over halvdelen af de aktuelle 100.000 abonnenter er ifølge meddelelsen digitale, og det er i høj grad digitale kunder, der har båret væksten. Siden 2018 er antallet af digitale abonnenter således tredoblet, fremgår det. Det oplyses ikke, hvad den præcise fordeling mellem print- og digitale abonnenter er.

Den 272-årige avis' strategiske målsætning er, at det digitale skal fylde endnu mere, forklarer marketingdirektør Lisbet Røge Jensen.

"Vi har det klare mål, at Berlingske skal være digital. Den store fremgang i antallet af digitale abonnenter viser, at også det har været en succes. Læserne og abonnenterne strømmer til berlingske.dk, som er det største digitale kvalitetsmedie i Danmark," siger hun i meddelelsen.

Berlingskes omsætning faldt i 2020 fra 429 mio. kr. til 396 mio. kr. ifølge årsregnskabet fra Berlingske Media, mens driftsresultatet (ebita) landede på 29,4 mio. kr. mod 32 mio. kr. i 2019.

Berlingske dropper københavnertillæg - men beholder stoffet

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs