Berlingske dropper københavnertillæg - men beholder stoffet
![Foto: Stine Heilmann](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article13502811.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc7ikp7q0ty7aj6q7fjmi.jpg)
Kommunalvalget 16. november var skæringsdato for Berlingskes 16 siders fredagstillæg, Metropol, der blev lanceret i marts for oppe dækningen af hovedstadsområdet. I dagens Berlingske skriver ansv. chefredaktør Tom Jensen, at Metropol-skribenterne fortsætter med at skrive nyheder, reportager og features om landets største by, men de bliver en del af avisens førstesektion.
"Efter kommunalvalget omlægger vi stoffet i papiravisen, så Metropol fremover bliver otte sider i avisens 1. sektion om fredagen. Det gør det muligt at opprioritere hovedstadshistorier også på andre af ugens dage på papir, mens vi på berlingske.dk uændret vil have Metropol-stof højt prioriteret gennem hele ugen," skriver ansv. chefredaktør Tom Jensen i dagens avis.
Dermed bliver får tillægget groft sagt halveret sin spalteplads i fredagsudgaven fra 16 til otte sider og får i stedet spredt muligheden for publicering ud på ugens øvrige dage.
Berlingske lancerede Metropol i marts for at sætte flere kræfter i den journalistiske dækning af hovedstadsområdet frem mod kommunalvalget i november, og fordi avisen mærkede en stor interesse for mere nyhedsdækning af hovedstaden. Sigtet med satsningen er samtidig at tiltrække flere kombinationsabonnenter med adgang til digitalt indhold og papiravisen i weekenden, forklarede Tom Jensen til MediaWatch.
"Vi har en stribe Metropol-skrivende, som vi opskalerer nu, og som typisk er udgående reportere, der skriver reportager, og så har vi boostet vores newsroom med nogle nyhedsskrivere til at have fingeren på og fange nyhedspulsen om hovedstadsområdet," sagde Tom Jensen bl.a. om satsningen.
Relaterede artikler
Lokalaviser: Print har hovedrollen i KV 21-annoncering
For abonnenter