En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag5. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtorsdag5. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Aviser

Berlingskes digitale abonnementssalg fik gennembrud i corona-år

Med en vækst på næsten 70 pct. i antallet af digitale abonnenter i år er Berlingske nået tæt på målsætning om 100.000 betalende abonnenter, siger chefredaktør. Corona har skubbet til udviklingen, men det står ikke alene, lyder det.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
af LOUISE RESEKE

Det er med en betydeligt mere digital abonnementsbase, at Berlingske går ind i det nye år og siger farvel til 2020.

Ifølge chefredaktør Tom Jensen er antallet af digitale abonnenter på avisen vokset med næsten 70 pct. i år, skriver han på Facebook.

Det sender det digitale abonnementstal op på den gode side af 42.000 – sammenlignet med de godt 25.000 digitale abonnenter, som Berlingske-koncernen oplyste sidste år.

Samtidig har Berlingske ifølge chefredaktøren fastholdt antallet af printabonnenter. Det tal var godt 50.000 i 2019 ifølge Berlingske Medias årsregnskab. Dermed er den borgerlige hovedstadsavis nået tæt på de 100.000 betalende abonnenter, som koncernchef Anders Krab-Johansen udpegede som målsætningen sidste år.

"Den samlede vækst er præget af, at vi vokser meget i digitale abonnementer og ikke taber på print," siger Tom Jensen.

Corona-dækning løfter

Berlingske har siden 2018 arbejdet målrettet på at blive et digitalt drevet medie og truffet store beslutninger på den konto – bl.a. om at lægge redigeringen af printavisen ud af huset. Det afgørende for den digitale vækst, som avisen har oplevet, er dog fortsat indholdet, siger Tom Jensen.

"Vi tror selvfølgelig på, at det er vores journalistik, og at vi har en kvalitet, som folk gider at betale for, der gør det," siger Tom Jensen, der samtidig tror, at coronakrisen har givet journalistikken medvind i offentligheden, og at dækningen af krisen har tydeliggjort forskellen på redigerede publicistiske medier og indholdet på sociale medier.

"Folk har besindet sig på at betale for medier, de kan stole på, og som har kvalitet," siger Tom Jensen.

"Det væsentlige er, at trenden er der, og at flere og flere vil betale for kvalitetsjournalistik. Det tror jeg ikke, vi er det eneste medie i verden, der oplever, og det synes jeg sådan set kun er endnu bedre."

Holder den tendens ved, når corona ikke er der til at gøre opmærksom på forskellen?

"Det kan godt være, at i år har været særlig i forhold til, hvor hurtigt væksten er gået. Men min fornemmelse er ikke, at det her er en top, og så daler det igen. Jeg tror, det har skabt en mere grundlæggende bevidsthed om, at hvis man vil have ordentlig information og journalistik, så er det værd at betale lidt for det," siger Tom Jensen.

Vigtig trædesten

Berlingske havde i 2019 et driftsresultat på 32 mio. kr. ud af en omsætning på 429 mio. kr. Hvorvidt den digitale abonnementsvækst også vil sætte et tilsvarende aftryk på bundlinjen, hvor de billigere digitale abonnenter typisk skæpper mindre i kassen, vil Tom Jensen ikke kommentere.  

"Det er for tidligt at sige, det afventer regnskabet. Men det er klart, at det er en ekstremt vigtig del af rejsen mod fremtiden, at væksten er så stor digitalt, samtidig med at vi ikke taber på print. Den skalering, vi oplever, er bemærkelsesværdigt, og det er en afgørende trædesten mod fremtiden."

Han uddyber, at der bag væksttallene også gemmer sig en stor udskiftning. De digitale abonnenter er mindre loyale, og derfor ligger der et potentiale og et arbejde med at fastholde abonnenterne og mindske frafaldet.

"Fastholdelsen er fundamentalt sværere digitalt. Men det er en del af markedet, som vi selvfølgelig skal arbejde med, lige som andre medier arbejder med at få churn ned. Det digitale abonnementsmarked er anderledes end printmarkedet, og til en vis grad må man indregne, at folk falder lidt hurtigere fra, og der skal trækkes flere ind lidt hurtigere, men vi har også trukket rigtig, rigtig mange ind."

Vigtigt med volumen

Det digitale abonnementssalg er blevet strategisk do-or-die for avishusene de seneste år. Det er i takt med, at annonceindtægterne er smuldret på print samt er overskygget og overhalet af globale techkoncerner digitalt.

I modsætning til andre landsdækkende dagblade som Politiken og Information, der også har meldt om gennembrud for det digitale abonnementssalg, har Berlingske lagt sig på et lavere prispunkt i den digtiale salgsstrategien.

Berlingskes abonnementspris begynder ved 99 kr. månedligt for et rent webabonnement, mens Politikens billigste til sammenligning koster 299 kr. månedligt og inkluderer e-avisen. Information ligger tilsvarende på 219 kr. månedligt og er ligeledes inklusiv e-avisen.

Ifølge Tom Jensen er der dog ikke planer om at hæve prisen eller skrue på abonnementsmodellen for at øge indtjeningen ad den vej. Volumen og den gennemslagskraft, der følger med, er en prioritet.

”For os er det er en del af at forstå det digitale marked, at man har en abonnementspris på det rent digitale abonnement, som er i samme lav, som folk generelt vil betale for et abonnement på kvalitetsindhold, uanset om det er for musik eller film," siger han med henvisning til, at musik- og tv-tjenester som Spotify og Netflix prismæssigt ligger omkring de 100 kr. månedligt.

Levende billeder og lyd i fokus

Berlingske Media var i foråret igennem en sparerunde på grund af coronakrisen, som også kostede flere stillinger på Berlingske. Årets digitale vækst skal dog ikke umiddelbart veksles til ansatte. 

Skal I hyre flere journalister?

"Det ved jeg ikke endnu, men det er klart, vi håber at nå hen et sted hen, hvor vi kan investere flere penge i journalistikken igen. Men indtil videre er det en fremgang, som er båret af de medarbejdere, der er her og har lavet bedre journalistik," siger Tom Jensen.

"Vi vil gerne vokse mere, og vi skal sørge for at udvikle vores journalistik og den måde, vi formidler på, også i billeder og lyd, som vi kommer til at arbejde mere med de kommende år, så abonnenterne bliver. Men det centrale er journalistikken, og det, synes jeg, er en fed ting – at forretningen kommer, hvis journalistikken er god nok."

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Barer og restauranter er blandt dem, som må holde lukket den kommende tid, efter nye restriktioner onsdag er trådt i kraft i 38 kommuner. | Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

    Lokalmedier venter lavere annoncesalg i julen efter nye restriktioner

    For abonnenter

  • Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Mediehuse går i rette med statsminister: Flere og flere betaler for nyheder

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Foto: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Foto: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Foto: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Foto: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Foto: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Foto: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Foto: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Foto: PR/Orchestra
Digital

Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Digital

Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Foto: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

Næste træk i Spotify-strategi om at rumme al lyd-indhold, som brugerne efterspørger, bliver at gøre lydbøger tilgængelige i seks engelsksprogede lande.

For abonnenter


Job

  • Musikredaktør til P3

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Marketing Automation Specialist

  • Graphic Designer

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Head of Digital Marketing

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Musikredaktør til P3

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Marketing Automation Specialist

  • Graphic Designer

  • Data Analyst

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • CCO

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • Head of Digital Marketing

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Watch Job

  • Regnskabsassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

  • Controller til fondsafvikling

  • Operational Excellence Director

  • Kontorassistent

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret