MediaWatch

Berlingskes digitale abonnementssalg fik gennembrud i corona-år

Med en vækst på næsten 70 pct. i antallet af digitale abonnenter i år er Berlingske nået tæt på målsætning om 100.000 betalende abonnenter, siger chefredaktør. Corona har skubbet til udviklingen, men det står ikke alene, lyder det.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Det er med en betydeligt mere digital abonnementsbase, at Berlingske går ind i det nye år og siger farvel til 2020.

Ifølge chefredaktør Tom Jensen er antallet af digitale abonnenter på avisen vokset med næsten 70 pct. i år, skriver han på Facebook.

Det sender det digitale abonnementstal op på den gode side af 42.000 – sammenlignet med de godt 25.000 digitale abonnenter, som Berlingske-koncernen oplyste sidste år.

Samtidig har Berlingske ifølge chefredaktøren fastholdt antallet af printabonnenter. Det tal var godt 50.000 i 2019 ifølge Berlingske Medias årsregnskab. Dermed er den borgerlige hovedstadsavis nået tæt på de 100.000 betalende abonnenter, som koncernchef Anders Krab-Johansen udpegede som målsætningen sidste år.

"Den samlede vækst er præget af, at vi vokser meget i digitale abonnementer og ikke taber på print," siger Tom Jensen.

Corona-dækning løfter

Berlingske har siden 2018 arbejdet målrettet på at blive et digitalt drevet medie og truffet store beslutninger på den konto – bl.a. om at lægge redigeringen af printavisen ud af huset. Det afgørende for den digitale vækst, som avisen har oplevet, er dog fortsat indholdet, siger Tom Jensen.

"Vi tror selvfølgelig på, at det er vores journalistik, og at vi har en kvalitet, som folk gider at betale for, der gør det," siger Tom Jensen, der samtidig tror, at coronakrisen har givet journalistikken medvind i offentligheden, og at dækningen af krisen har tydeliggjort forskellen på redigerede publicistiske medier og indholdet på sociale medier.

"Folk har besindet sig på at betale for medier, de kan stole på, og som har kvalitet," siger Tom Jensen.

"Det væsentlige er, at trenden er der, og at flere og flere vil betale for kvalitetsjournalistik. Det tror jeg ikke, vi er det eneste medie i verden, der oplever, og det synes jeg sådan set kun er endnu bedre."

Holder den tendens ved, når corona ikke er der til at gøre opmærksom på forskellen?

"Det kan godt være, at i år har været særlig i forhold til, hvor hurtigt væksten er gået. Men min fornemmelse er ikke, at det her er en top, og så daler det igen. Jeg tror, det har skabt en mere grundlæggende bevidsthed om, at hvis man vil have ordentlig information og journalistik, så er det værd at betale lidt for det," siger Tom Jensen.

Vigtig trædesten

Berlingske havde i 2019 et driftsresultat på 32 mio. kr. ud af en omsætning på 429 mio. kr. Hvorvidt den digitale abonnementsvækst også vil sætte et tilsvarende aftryk på bundlinjen, hvor de billigere digitale abonnenter typisk skæpper mindre i kassen, vil Tom Jensen ikke kommentere.  

"Det er for tidligt at sige, det afventer regnskabet. Men det er klart, at det er en ekstremt vigtig del af rejsen mod fremtiden, at væksten er så stor digitalt, samtidig med at vi ikke taber på print. Den skalering, vi oplever, er bemærkelsesværdigt, og det er en afgørende trædesten mod fremtiden."

Han uddyber, at der bag væksttallene også gemmer sig en stor udskiftning. De digitale abonnenter er mindre loyale, og derfor ligger der et potentiale og et arbejde med at fastholde abonnenterne og mindske frafaldet.

"Fastholdelsen er fundamentalt sværere digitalt. Men det er en del af markedet, som vi selvfølgelig skal arbejde med, lige som andre medier arbejder med at få churn ned. Det digitale abonnementsmarked er anderledes end printmarkedet, og til en vis grad må man indregne, at folk falder lidt hurtigere fra, og der skal trækkes flere ind lidt hurtigere, men vi har også trukket rigtig, rigtig mange ind."

Vigtigt med volumen

Det digitale abonnementssalg er blevet strategisk do-or-die for avishusene de seneste år. Det er i takt med, at annonceindtægterne er smuldret på print samt er overskygget og overhalet af globale techkoncerner digitalt.

I modsætning til andre landsdækkende dagblade som Politiken og Information, der også har meldt om gennembrud for det digitale abonnementssalg, har Berlingske lagt sig på et lavere prispunkt i den digtiale salgsstrategien.

Berlingskes abonnementspris begynder ved 99 kr. månedligt for et rent webabonnement, mens Politikens billigste til sammenligning koster 299 kr. månedligt og inkluderer e-avisen. Information ligger tilsvarende på 219 kr. månedligt og er ligeledes inklusiv e-avisen.

Ifølge Tom Jensen er der dog ikke planer om at hæve prisen eller skrue på abonnementsmodellen for at øge indtjeningen ad den vej. Volumen og den gennemslagskraft, der følger med, er en prioritet.

”For os er det er en del af at forstå det digitale marked, at man har en abonnementspris på det rent digitale abonnement, som er i samme lav, som folk generelt vil betale for et abonnement på kvalitetsindhold, uanset om det er for musik eller film," siger han med henvisning til, at musik- og tv-tjenester som Spotify og Netflix prismæssigt ligger omkring de 100 kr. månedligt.

Levende billeder og lyd i fokus

Berlingske Media var i foråret igennem en sparerunde på grund af coronakrisen, som også kostede flere stillinger på Berlingske. Årets digitale vækst skal dog ikke umiddelbart veksles til ansatte. 

Skal I hyre flere journalister?

"Det ved jeg ikke endnu, men det er klart, vi håber at nå hen et sted hen, hvor vi kan investere flere penge i journalistikken igen. Men indtil videre er det en fremgang, som er båret af de medarbejdere, der er her og har lavet bedre journalistik," siger Tom Jensen.

"Vi vil gerne vokse mere, og vi skal sørge for at udvikle vores journalistik og den måde, vi formidler på, også i billeder og lyd, som vi kommer til at arbejde mere med de kommende år, så abonnenterne bliver. Men det centrale er journalistikken, og det, synes jeg, er en fed ting – at forretningen kommer, hvis journalistikken er god nok."

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs