Knap 90 nye journalister er ansat i provinsen

De seneste måneder har Jyllands-Posten, B.T., Jysk Fynske Medier og Nordjyske tilsammen ansat næsten 90 nye lokaljournalister til primært digitale satsninger. Professor tvivler dog på, der er plads til dem alle.
Foto: PR/Nordjyske Medier
Foto: PR/Nordjyske Medier

En hel stribe af mediehuse ser behov for bedre lokal- og regionaljournalistisk dækning og har derfor lanceret den ene satsning efter den anden i provinsdanmark. I alt har Jyllands-Posten, B.T., Jysk Fynske Medier og Nordjyske tilsammen nyansat næsten 90 lokaljournalister til digitale redaktioner, skriver Journalisten.

Professor i medieledelse på CBS Anker Brink Lund ser det som en positiv udvikling for lokaljournalistikken, men han tvivler på den kommercielle succes, som oprustningerne kan kaste af sig.

”Jeg ser det som kulminationen på et langt forsøg på at finde en forretningsmodel, som kan redde bladhusene. Ugeaviserne er jo ikke den cash cow, som de var engang, og man kan ikke basere sin forretning på trykte regionalaviser. Men om der er et marked til dem alle, det kan man godt tvivle på," siger han til Journalisten.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også