MediaWatch

Det Nordjyske Mediehus lancerer digitalt erhvervsmedie

Et nyt, lokalt erhvervsmedie med navnet Vigeur skal appellere til "ambitiøse nordjyder", lyder det fra mediehuset bag. Ifølge adm. direktør Morten Vinther Jensen er der flere nye produkter i støbeskeen.

Adm. direktør for Det Nordjyske Mediehus Morten Vinther Jensen og ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard. | Foto: PR/Det Nordjyske Mediehus

Endnu et nyt, digitalt lokalmedie ser dagens lys.

Det sker med Det Nordjyske Mediehus' nyeste skud på stammen, erhvervsmediet Vigeur, som henvender sig til nordjyder, der "både kan, vil og tør mere med deres liv og karriere" i både det offentlige og private.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra mediehuset.

"Nordjylland er et sted med plads til karriere og udvikling med store ambitioner. Det kan bare være svært at få øje på i nutidens mediebillede. Det laver vi om på nu," siger ansv. chefredaktør i Det Nordjyske Mediehus, Karl Erik Stougaard.

"Jeg oplever, at ordet lokalmedie ofte giver associationer om andenrangsjournalistik. Det både kan og skal vi ændre. Det er essentielt for den sammenhængskraft, vi som publicister i Nordjylland skal være med til at sikre," siger han.

Forretningen skal ifølge chefredaktøren fortrinsvist baseres på partnerskaber med virksomheder og organisationer, som betaler for abonnement til sine medarbejdere og samtidig får en række fordele, herunder muligheden for at få såkaldt native eller sponsoreret indhold i Vigeur.

Priserne vil variere fra ca. 1400 kr. om måneden til ca. 10.000 kr. om måneden afhængig af bl.a., hvor mange medarbejdere der skal have adgang, og hvor meget sponsoreret indhold, virksomheden kan få.

Indholdet på Vigeur er i øjeblikket frit tilgængeligt, men når tiden er inde, vil det ifølge Stougaard blive lagt bag betalingsmur.

Peter Munk Simonsen, som bl.a. har en fortid på Finans, er hentet ind som redaktionschef. Derudover har mediet ansat fire journalister til redaktionen, og tre nye ansættelser er på vej.

Bliver ikke det sidste

Ifølge mediehusets adm. direktør Morten Vinther Jensen, barsler mediehuset med flere produkter som Vigeur.

"Transformationen i mediebranchen er benhård, og vi kommer ikke til kun at satse på Vigeur. Men jeg er rigtig stolt af husets evne til at levere et nyt produkt som Vigeur i en på mange måder presset tid. Sammenholdt med vores nøgletal for huset og fortsatte strategiske fokus tegner det godt for fremtiden," siger han i pressemeddelelsen.

Det nye medie er det seneste i en række af nye lokale, digitale satsninger i det jyske fra Jysk Fynske Medier, der bl.a. har lanceret et erhvervsmedie i Aarhus, og Jyllands-Postens Lokalaviser.

Det Nordjyske Mediehus, tidligere Nordjyske Medier, står bag nyhedsbrandet Nordjyske samt de lokale nyhedsmedier Ligeher.nu, Aalborg:nu og 21 lokalaviser.

I 2020 kom mediehuset ud af året med et overskud før skat på 17,2 mio. kr. mod et minus på 2,2 mio. kr. i 2019. Efter skat lød overskuddet på på 10,2 mio. kr. mod et minus på 15,8 mio. i 2019. Driftsresultatet (EBITDA) endte i et plus på 43,5 mio. kr. mod 32,7 mio. kr. i 2019.

På toplinjen indkasserede det regionale mediehus et fald på 12 pct. til 666 mio. kr. i forhold til 2019.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs