
Eksplosionen i brugerdata har medført 2 markante ændringer i mediernes arbejdsform i det 21. århundrede.
”For det første kan man i dag indsamle store, strukturerede datasæt, der får data fra 1900-tallet, som oplagstal, til at blegne. For det andet er journalistikken nu involveret. I gamle dage havde man læsertal, men de blev ikke nævnt i newsrooms. I dag har alle redaktioner en eller anden form for dashboard, hvor journalisterne kan følge med i performance online ud fra en række parametre som sidevisninger, brugt tid på siden, om læseren er gået videre til andre artikler, etc.” forklarer Lisa Merete Kristensen, RUC, der har skrevet sin PhD om emnet og aktuelt deltager i forskningsprojektet Datapublics.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app