MediaWatch

Forsker: ”Der er generelt et issue med journalisters accept af brugerdata”

Minitema: Datadrevet journalistisk. Forskningen har endnu ikke noget klart svar på, om brugerdata er farligt for journalistikken. I praksisk kommer det ofte an på, hvordan ledelsen vægter data og inddrager journalister, lyder det fra forsker.

Foto: Frankhoermann/AP/Ritzau Scanpix

Eksplosionen i brugerdata har medført 2 markante ændringer i mediernes arbejdsform i det 21. århundrede.

”For det første kan man i dag indsamle store, strukturerede datasæt, der får data fra 1900-tallet, som oplagstal, til at blegne. For det andet er journalistikken nu involveret. I gamle dage havde man læsertal, men de blev ikke nævnt i newsrooms. I dag har alle redaktioner en eller anden form for dashboard, hvor journalisterne kan følge med i performance online ud fra en række parametre som sidevisninger, brugt tid på siden, om læseren er gået videre til andre artikler, etc.” forklarer Lisa Merete Kristensen, RUC, der har skrevet sin PhD om emnet og aktuelt deltager i forskningsprojektet Datapublics.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs