MediaWatch

Jyllands-Postens chefredaktør: "Vi står over for en stor opgave med vores datakultur"

Minitema: Datadrevet journalistik. Jyllands-Posten skal indhente et efterslæb med datadrevet journalistik, lyder det fra chefredaktør Marchen Neel Gjertsen, og derfor har avisen ansat en redaktionel analysechef.

Marchen Neel Gjertsen. | Foto: Kasper Heden Andersen

Jyllands-Posten bruger datadrevet journalistik, men der skal skrues op for indsatsen, siger chefredaktør Marchen Neel Gjertsen:

”Alle journalister kan i dag se forskellige data for deres artikler, fx hvor mange der har læst den for hhv. abonnenter og gratister, tidsforbrug og lignende. Men vi har brug for at gøre mere, dvs. kigge nærmere på de mange data, se mønstre og derved blive klogere på, hvad læserne gør og ønsker, samt ikke mindst hvordan vi får flere abonnenter. Her har vi nok været for langsomme til at opfatte, hvor stor gavn vi kan have af læsernes input i form af data. Derfor har vi har netop ansat en redaktionel analysechef, der skal arbejde med sammenhængen mellem data og indhold.”

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Bornholms Tidende er sendt ud i spare- og fyringsrunde, DR's dramachef blev afskediget, og Louds nye programdirektør varslede store forandringer for den unge radio. Få overblikket over en travl uge i den danske mediebranche.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs