MediaWatch

Jyllands-Postens chefredaktør: "Vi står over for en stor opgave med vores datakultur"

Minitema: Datadrevet journalistik. Jyllands-Posten skal indhente et efterslæb med datadrevet journalistik, lyder det fra chefredaktør Marchen Neel Gjertsen, og derfor har avisen ansat en redaktionel analysechef.

Marchen Neel Gjertsen. | Foto: Kasper Heden Andersen

Jyllands-Posten bruger datadrevet journalistik, men der skal skrues op for indsatsen, siger chefredaktør Marchen Neel Gjertsen:

”Alle journalister kan i dag se forskellige data for deres artikler, fx hvor mange der har læst den for hhv. abonnenter og gratister, tidsforbrug og lignende. Men vi har brug for at gøre mere, dvs. kigge nærmere på de mange data, se mønstre og derved blive klogere på, hvad læserne gør og ønsker, samt ikke mindst hvordan vi får flere abonnenter. Her har vi nok været for langsomme til at opfatte, hvor stor gavn vi kan have af læsernes input i form af data. Derfor har vi har netop ansat en redaktionel analysechef, der skal arbejde med sammenhængen mellem data og indhold.”

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs