MediaWatch

Jyllands-Posten skærper granskning af brugeradfærd med ny analysechef

Jyllands-Posten henter digital medieanalytiker fra TV 2 Østjylland, der skal styrke avisens avisens evne til at forstå og udnytte data om læsere.

Foto: Niels Hougaard/IND

Efter sommerferien skifter Uffe Alici Pedersen mediebåd, når han begynder som ny redaktionel analysechef på Jyllands-Posten. Det skriver han selv på Linkedin.

Han forlader en stilling som målgruppechef for TV 2 Østjylland, hvor han har været ansat i forskellige ledende roller for kanalens digitale og sociale medier i de seneste fem år. Før det har han slået sine folder på DR i en årrække - bl.a. som projektleder og digital rådgiver.

Jyllands-Posten opruster på brugeradfærdsanalysen op til en større lokaljournalistisk udvidelse, som avishuset også er i færd med at ansætte redaktionelle medarbejdere til.

I maj annoncerede avishuset, at det investerer i fire, abonnementsfinansierede digitale lokalmedier i Randers, Horsens, Vejle og Viborg. Ved annonceringen lød det fra Marchen Neel Gjertsen, Jyllands-Postens chefredaktør for den digitale omstilling, at indholdet ved hjælp af data skal målrettes de enkelte læsere.

Mere fra MediaWatch

Heartbeats slutter sig til kritik af ændringer på Loud

Det vil være decideret konkurrenceforvridende, hvis Berlingske Media får godkendelse af Radio- og tv-nævnet til at øge sin ejerandel i den statsligt finansierede dab-kanal Loud. Det mener det lydproducerende medier Heartbeats ifølge Berlingske. Dermed tilslutter mediet sig kritikken fra Zetlands direktør Tav Klitgaard samt Podimos adm. direktør Morten Strunge, som over for MediaWatch har kaldt situationen "absurd"."At man nu kan handle offentlige støttekroner på denne her måde – og på den måde bygge en privat virksomhed endnu stærkere – synes jeg er vanvittigt og fuldstændig konkurrenceforvridende," siger Le Gammeltoft, stifter og kreativ direktør i Heartbeats.Kritikken går på, at dab-radioen Loud får ca. 65 mio. kr. årligt i offentlig støtte, og at Berlingske Media som hovedejer de kommende to år, indtil sendetilladelsen udløber, reelt vil få ca. 150 mio. kr. i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at styrke sin produktion af lydindhold.De hæfter sig sammenfattet ved, at Berlingske Media dermed de kommende to et halvt år reelt får i omegnen af 150 millioner kroner i offentlig støtte, som mediekoncernen kan bruge til at løfte sin lydproduktion.Berlingske Media ønsker at øge sin ejerandel i Loud fra 40 til 91 pct. samt ændre stationens navn til 24syv.

TV 2-ansatte bruger efteruddannelsesdage på kulturforbedring

TV 2 Nyhedernes ansatte bliver trukket to uddannelsesdage på kurser, der skal forbedre arbejdsmiljøet efter sidste års fokus på kulturproblemer og en hård tone i afdelingen. Det sker efter aftale med tillidsfolk og er en fælles investering i arbejdet, siger hovedtillidsrepræsentant.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs