MediaWatch

Medieforsker: Lokalsatsning fra Jyllands-Posten kan sætte pres på andre lokalaviser

Med oprettelsen af nye lokalmedier i fire østjyske byer udfordrer Jyllands-Posten Jysk Fynske Mediers hidtidige monopol i området, vurderer professor i medieledelelse Anker Brink Lund.

Foto: PER FOLKVER

Jyllands-Posten offentliggjorde tirsdag nye planer om at gå i luften med digitale lokalmedier i Randers, Horsens, Vejle og Viborg, og trækket kan blive lidt af en hovedpine for Jysk Fynske Medier, der hidtil reelt har haft avismonopol i de østjyske byer. Det siger forsker og professor i medieledelse på CBS, Anker Brink Lund, til Journalisten.

"Bliver det her et prisspørgsmål, hvor JP/Politikens Hus kaster rigtig mange ressourcer efter det og får skabt et journalistisk produkt, som lokale beslutningstagere og det lokale erhvervsliv bliver nødt til at forholde sig til, så vil det sætte pres på de andre lokalaviser," siger Anker Brink Lund til fagbladet.

Jyllands-Postens nye lokalmedier går i luften efter sommerferien under samlebetegnelsen JP Lokal. Tirsdag lød det fra Jyllands-Posten, at det bliver selvstændige, abonnementsfinansierede medier, der bliver billigere end et abonnement på fx Jyllands-Posten for at være attraktive for flere.

Jysk Fynske Medier er allerede tilstede i de fire byer med de lokale dagblade Horsens Folkeblad, Vejle Amts Folkeblad, Randers Amts Avis og Viborg Stifts Folkeblad. I marts meddelte koncernen, at mediehuset vil investere 30 mio. kr. i nye digitale, abonnementsfinansierede lokalmedier over de kommende 2,5-3 år - primært i Østjylland og hovedstadsområdet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske dataværktøjer, coronaens ekko i regnskaber og et sommerbarometer, der fortsat svinger os igennem de lyse nætter. Kom med på en rundtur i ugens mediebegivenheder.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs