MediaWatch

"Vi slutter året af med et marked, der er hårdt presset"

2020 har kostet millioner i annonceomsætning for medier. Hos både Børsen og Sjællandske Medier venter man bedring i markedet næste år, men der vil fortsat være et stykke vej til 2019-niveau, lyder det.

Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Godt 140 mio. kr. har medierne over en bred kam fået i kompensation fra hjælpepakken for tabte annoncekroner under forårets nedlukning. Coronakrisens påvirkning af medieforretningerne kan dog ikke isoleres til nogle få måneder i foråret, men kommer til at trække dybe spor også i det nye år.

MediaWatch har talt med erhvervsmediet Børsen og det regionale mediehus Sjællandske Medier om udviklingen i 2020 og udsigten for det nye år.

For dagbladet Børsen, der har fået kompensation på godt 12 mio. kr. for tabt annonceomsætning, har 2020 har været et år i to akter, siger kommerciel direktør Frederik Gundorph Olesen.

"Første halvår var slemt med et voldsomt fald, der varede helt frem til sommerferien. I andet halvår har tingene stabiliseret sig. Der er kommet en grundrytme, og der har ikke været den store følsomhed i markedet, selv om smittetal er gået op. Samlet set har vi dog selvfølgelig lidt et tab i 2020," fortæller han og tilføjer at, 2021 bliver bedre, men ikke godt nok.

"Vi forventer vækst, men regner ikke med at nå niveauet for 2019. Og vi forventer, at den største vækst vil komme inden for det digitale. Print har været hårdere ramt, men det er stadig et fantastisk produkt med virkningsfulde formater."

Slutter året med et presset marked

Hos Sjællandske Medier har 2020 haft et mere ujævnt forløb.

"Vi startede året med en større reorganisering efter at have købt Politikens Lokalaviser (13 sjællandske udgivelser, red.). Det var en stor opgave, som gik rigtig godt indtil 11. marts. Vi havde en meget slem april, men så udvikler det sig mere positivt hen over sommeren, indtil der igen kommer en afmatning i efteråret. I Q4 kommer der yderligere restriktioner, og vi slutter året af med et marked, der er hårdt presset," siger adm. direktør Jens Nicolaisen.

Hos Jysk Fynske Medier, der er landets største regionale mediekoncern, forventer man, at coronakrisen vil sætte annoncemarkedet på print yderligere 10 pct. ned - ud over det strukturelle fald, man havde regnet med.

"Vi er påvirket og ser ud til at gå ind i 2021 med et annonceringsniveau på print, som er ca. 20 pct. lavere end ved udgangen af 2019," sagde adm. direktør, Jesper Rosener, tidligere i december til MediaWatch.

Også Sjællandske Medier forventer en længerevarende effekt, siger Jens Nicolaisen. Han forklarer, at mediehuset har taget konsekvensen af et helt ekstraordinært 2020 og valgt at køre med et toårigt budget.

"Vi tager afsæt i 2019 og kører 2020 og 2021 som en samlet periode. Her regner vi med et samlet tab på 10 pct. Det er især print, som fylder meget hos os, der lider," forklarer Jens Nicolaisen.

Annoncer tegnede sig i 2019 for omkring 60 pct. af Sjællandske Mediers samlede omsætning.

Anledning til produktudvikling og omstilling

En krise kan også være anledning til innovation. Både Børsen og Sjællandske Medier har brugt 2020 til at forbedre forretningsmodel og produkt.

"Vi har udnyttet en del af tiden i år til at udvikle en mere holistisk salgsmodel, hvor vi går fra kun at tænke helsider og display til at have flere elementer tilpasset den enkelte kundes behov. Det kan være podcasts, nyhedsbreve og native advertising," forklarer Frederik Gundorph Olesen.

Især native advertising har været et fokuspunkt i produktudviklingen hos Børsen.

"Vi har lagt en del energi i at lave noget ægte native og altså ikke en advertorial. Vi har holdt fanen højt med hensyn til, hvem der ultimativt afgør indholdet. Det førte i starten til diskussioner med nogle af kunderne, der lige skulle forstå formatet. Vi har nu et godt produkt, vi også kan stå inde for."

Samtidig er Børsens annonceforretning også blevet tvunget til at innovere på grund af covid-19.

"Konferenceaktiviteter er vigtige for Børsen, og her har vi skullet foretage en total omstilling til virtuelle aktiviteter. Der har været ting, som lykkedes, og ting, der ikke gik så godt. Men vi har lært rigtig meget, også med hensyn til omstillingsparathed, og jeg er spændt på, hvad der kommer til at ske inden for det felt i 2021," siger Frederik Gundorph Olesen.

Forsigtig optimisme

Også hos Sjællandske Medier har pandemien sat gang i tingene.

"Enhver krise bør skærpe ledelsen. Covid-19 har fremskyndet behovet for at ændre. Vores organisation har reageret ved at blive mere agil og forandringsparat, bl.a. fordi vi har investeret i kompetenceudvikling. Samtidig har vi udviklet et nyt kundeværdiprogram, hvor vi i højere grad indretter produkterne efter kundernes behov. Det har givet nye spændende produkter og en forbedret rentabilitet," siger Jens Nicolaisen.

Han hæfter sig ved, at forbrugerne generelt stadig har penge, og mange har sparet mere op under coronakrisen. Kombineret med de læringer, der er gjort, kan det måske give en positiv effekt, mener han.

"Vores kunder er blevet bedre til at håndtere situationen, og det samme er vi sikkert også. Der er jo stadig penge mellem hænderne på folk, og vi ser også, hvordan fx detailhandlen indretter sig. Måske kommer rejsemarkedet tilbage som en endnu bedre forretning," siger Jens Nicolaisen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere