MediaWatch

Medier har fået godt 140 millioner i annoncekompensation

Der er indtil videre udbetalt langt færre millioner i annoncekompensation, end regeringen har afsat til formålet. B.T. og Børsen er de medietitler, der er kompenseret mest.

Foto: Ida Munch

172 medier har i runde tal modtaget 143,3 mio. kr. i kompensation for tabte annonceindtægter som følge af coronakrisen. Det fremgår af en aktindsigt, som MediaWatch har fået hos Slots- og Kulturstyrelsen, der administrerer hjælpeordningen.

Hjælpepakken, som blev præsenteret i foråret, betyder, at medier, som har mistet mindst 30 pct. af annonceomsætningen i perioden 9. marts-8. juli som følge af coronakrisen, kan søge om kompensation. Hvis tabet er mellem 30 og 50 pct., bliver medierne kompenseret for 60 pct. af faldet. Hvis annoncetabet er over 50 pct., så stiger kompensationen til 50 pct. af tabet.

Kompensationsordningen har været inddelt i to faser. I sommeren var der deadline for ansøgninger for de medier, som ikke modtager redaktionel produktionsstøtte – det vil bl.a. sige ugeaviser og magasiner. Og i november var der så frist for de medier, som modtager redaktionel produktionsstøtte.

B.T. og Børsen får mere end 10 mio. i kompensation

Hvis man ser på de medier, som modtager redaktionel produktionsstøtte, så er der 23 modtagere af kompensation. Men tallet kan ændre sig. Slots- og Kulturstyrelsen oplyser således, at alle ansøgninger endnu ikke er færdigbehandlede. I alt havde 29 medier søgt om kompensation i anden runde.

De 23 medier i anden runde har i alt modtaget 59,4 mio. kr. i kompensation. Størst beløb er givet til B.T. og Børsen, der som de eneste har modtaget over 10 mio. kr., mens Jyllands-Posten og Politiken begge har fået i underkanten af 10 mio. kr.

 

Ugeaviser fylder i første runde

Som MediaWatch beskrev i juni, søgte godt 200 medier, som ikke modtager redaktionel produktionsstøtte, om annoncekompensation. 149 af dem har fået udbetalt kompensation, oplyser Slots- og Kulturministeriet.

Det samlede støttebeløb til de 149 medier er 83,9 mio. kr. Blandt de største støttemodtagere er en række ugeaviser udgivet af Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier og Nordjyske Medier.

 

Færre midler end afsat

Det samlede støttebeløb på tværs af de 172 medier er som nævnt cirka 143,3 mio. kr. Det er i runde tal 90 mio. kr. mindre end de omkring 234 mio. kr., som det tidligere har været udmeldt, at der er afsat til annoncekompensationen.

Det samlede støttebeløb kan ændre sig. Dels er alle ansøgninger fra anden runde som nævnt ikke behandlet færdig, dels kan uddelinger fra både første og anden runde blive underkastet yderligere kontrol med eventuelle reduktioner eller opreguleringer af kompensationsbeløbet til følge.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Nyt fra dansk og international streaming, papirmangel og andre udfordringer for traditionelle medier er blandt ugens vigtigste mediehistorier. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs