Weekendavisen udvider kulturtillæg - og nedlægger selvstændig børnesektion

Weekendavisen relancerer kultursektionen, der går fra tabloid til broadsheet-format. "Det store format giver den plads, kunst og kultur skal have," siger chefredaktør. Samtidig holder børnestoffet i Faktisk flyttedag. (Opdateret)
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Politiken/Ritzau Scanpix

Opdateret 30.1. med yderligere kommentarer fra ansv. chefredaktør, Martin Krasnik.

Kulturstoffet får fra  fredag, mere plads at boltre sig på i Weekendavisen, der relancerer kultursektionen og fører den tilbage til broadsheet-format. Det skriver avisen i en pressemeddelelse.

"Det er netop kulturen i alle dens former, der kaster lys på os, og hvem vi er. Jeg håber derfor, det vil glæde vores læsere, at papiret har fået samme format som indholdet: Det størst mulige," siger Martin Krasnik, ansv. chefredaktør på Weekendavisen, i meddelelsen.

Ændringen sker i forbindelse med et redesign af avisen, som er udarbejdet af designchef Katinka Bukh og skal give avisen "et moderne udtryk med udgangspunkt i avisens stærke værdier og lange historie."

Mens kultursektionen bliver større, så går det modsatte vej for børnesektionen Faktisk, der efter 10 år holder flyttedag og ikke længere skal være en selvstændig sektion i avisen. I stedet rykker "det mest populære stof" ind på de bagerste sider i tillægget Ideer, fremgår det.

Faktisk har siden 2010 været den femte sektion i Weekendvaisen - fremover udkommer Weekendavisen i fire; Samfund og Kultur i broadsheetformat samt Bøger og Ideer i tabloidformat.

Slår dørene op

Med relanceringen ændrer Weekendavisen ikke så lidt på vægtningen af stofområderne. Volumenmæssigt bliver kulturstoffet ligestillet med samfundsstoffet og får samme format og sidetal som førstesektion. Fra et tabloidformat med 18-20 sider bliver kultursektionen nu i udgangspunktet 16 sider i broadsheet-format, som er dobbelt op i størrelse fra tabloidformatet.

Det skal give mere plads til "store diskussioner, tanke og tekst," uddyber Martin Krasnik over for MediaWatch.

Hvad har den nuværende kultursektion manglet?

”Den har ikke manglet noget, men den har været mindre. Det store format giver den plads, kunst og kultur skal have.”

Skal I udvide redaktion og indhold?

”Kulturredaktionen bliver større. Vi fastansætter ikke nogen nye lige med det samme, men der kommer mere kulturstof, og så kommer der også flere og nye skribenter,” siger Martin Krasnik, der ikke har tal på hvor mange.

Indholdsmæssigt skal der ikke skiftes ud, men føjes til, forklarer han.

”Vi skal som i dag dække kunst og kultur, film, musik og arkitektur. Men kultur er også teknologi og design, mode, mad og vin og alt det, vi omgiver os med og indtager i fast form eller åndeligt. I den forstand kan man sige, at kultursektionen slår dørene op.”

Hvilke læsere vil I gerne have bedre fat på?

”Vi vil gerne have virkelig godt fat i de læsere, vi har i forvejen. Vi vil selvfølgelig også gerne appellere til læsere, der ikke holder os i forvejen, men som interesserer sig for det her stof og nu vil opdage, at det er noget, vi prioriterer lige så højt som samfundsstoffet.”

Koster børnesider

Udvidelsen af kultursektionen sker på bekostning af børnesektionen Faktisk, der går ned i sidetal og flytter ind bagerst i videnskabssektion. Det handler om at holde avistryk på status quo teknisk og omkostningsmæssigt, forklarer chefredaktøren.

”Hvis man skal trykke avisen på en gang, så er det, vi udkommer med i morgen, det maksimale antal avissider, som trykkeriet kan håndtere, og så må man prioritere," siger Martin Krasnik.

”Vi flytter det, vi ved, læserne er glade for, til den sidste del af videnskabstillægget, så Faktisk udkommer ikke længere som et selvstændigt tillæg.”

Rykket mod at blive mere kulturavis sender Weekendavisen længere ind på en bane, som ikke mindst Politiken også markerer sig på, men ifølge chefredaktøren er det ikke et mål i sig selv at vinde læsere fra den kant.

”Det ville da ikke gøre noget, men jeg er sikker på, at der er plads til os alle sammen på markedet for kulturinteresserede læsere,” siger Martin Krasnik.

”Det vigtigste strategiske mål for Weekendavisen er at styrke kulturdækningen i Danmark. Jeg føler virkelig, at vi de sidste par år her i landet ikke har været nok opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at vi har en seriøs og levende, pirrende, underholdende og inspirerende kulturjournalistik og -dækning,” siger Martin Krasnik, der i den forstand ser den nye kultursektion som et modsvar til en tid, hvor det omdiskuterede omprioriteringsbidrag har præget kulturlivet.

”Kulturen har generelt været nedprioriteret med voldsomme besparelser i kulturlivet, og humaniora, der bliver sparet ned under gulvbrædderne. Alt hvad der handler om kultur og dannelse har der ikke været nok opmærksomhed på, men det er kerneværdier for os.”

Redesignet af printavisen følger halvandet år efter, Weekendavisen relancerede på nettet og introducerede nyt digitalt abonnement. Efterfølgende er en række lydudgivelser også kommet til. Det gælder det ugentlige magasin "En time med Weekendavisen" og fem podcast, der er arvet fra Radio24syv, herunder "24 spørgsmål til professoren" med Lone Frank.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også