New York Times udbygger tv-satsning med dokumentarfilm

Efter i år at have debuteret på Hulu med dokumentarserien "The Weekly" udvider den amerikanske avis New York Times nu inititativet med enkeltstående dokumentarfilm.
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix
Foto: Angela Weiss/AFP/Ritzau Scanpix

I løbet af første halvår af 2020 vil New York Times efter planen have premiere på to journalistiske dokumentarfilm. Det oplyser en talsmand for den amerikanske avis, skriver Digiday.

New York Times udkom i år på tv-kanalen Hulu med sin første tv-produktion; dokumentarserien "The Weekly", der talte en række kortere dokumentarer. De kommende dokumentarfilm bliver således avisens første i fuld spillefilmslængde.

"Hele vores interesse i tv handler om at være til stede i folks stuer – et sted hvor amerikanere bruger mange timer om dagen og har gjort det i årtier. Vores forretning er en abonnementsforretning, men vi fokuserer meget på at ændre folks vaner - hvornår i løbet af dagen, kan The New York Times få mere af din tid?" siger Stephanie Preiss, chef for avisens tv- og audiosatsning.

New York Times' podcast- og tv-forretning har allerede vist sig som en god forreting ifølge avisens talsmand. I tredje kvartal havde avisen genereret 48 mio. dollar, ca. 325 mio. kr., i omsætning på "andet" - en stigning på 26 pct. i forhold til sidste år, som hovedageligt kan tilskrives serien "The Weekly". Serien har indtil videre 18 afsnit, som hver har opnået 1,2 mio. seere på tværs af flow-tv, on-demand og streaming.

Avisen har endnu ikke oplyst flere detaljer om de to kommende dokumentarfilm, og hvor de skal vises. Sidste år skrev Digiday, at flere amerikanske nyhedsmedier har kastet sig over journalistiske tv-produktioner. Udover New York Times har Vox Media og Buzzfeed solgt produktioner til Netflix.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også