MediaWatch

Medie: Twitter presser netaviser til at droppe live-tv med Meerkat

Twitter bliver udlagt som bulldog af flere medier i kampen om livestream af video på sociale medier.

Twitter vil udkonkurrere livestreaming-tjenesten Meerkat med bissemetoder, lyder det ifølge Techcrunch. | Foto: Soeren Stache/AP/Polfoto/Arkiv

De fleste fuldvoksne virksomheder med milliardomsætninger oplever det på et eller andet tidspunkt: At blive fremstillet som klassens bølle.

Den naturlov ser nu ud til at have ramt Twitter, der af flere medier bliver sat i forbindelse med afpresning af netmedier og kendisser for at få dem til at droppe en applikation, der truer det sociale medies egne ambitioner.

Meerkat står bag en app til livestreaming af tv på sociale medier, der udfordrer Twitters egen nyerhvervelse af Periscope, fordi de to tilbyder samme tjeneste.

Ritzau udvider live-dækning med streaming 

Derfor er der nu sat gang i en spekulationer om, at mediegiganten forsøger at presse de mest betydningsfulde brugere af Meerkat til at skifte over til Periscope.

Livestreaming som notifikation

Begge tjenester gør det muligt at rapportere fra begivenheder gennem telefon eller tablet. De gør livestreaming af tv let ved, at man blot skriver en lille tekst om indholdet og bruger nogle hashtags, som man derefter deler på Twitter.

Hvis man i forvejen har følgere gennem de to tjenester, er det også muligt at sende dem direkte notifikationer om en livestream i et styresystem som Apples iOS.

Trussel om annoncer

Flere amerikanske netmedier, der livestreamer tv gennem Meerkat, har til mediet Techcrunch fortalt, at de er blevet kontaktet af Twitter og forsøgt presset til at stoppe med at bruge app’en.

'Skift til Periscope, eller vi klipper kontakten til annonceindtægter', lyder en af de anonyme gengivelser af Twitters henvendelse til medier og kendte - en fremgangsmåde, der af kilderne både bliver beskrevet som både “aggresiv” og “hjemsøgende”.

Truslen går på at fjerne mediernes adgang til Twitters annonceredskab Amplify.

Det er især kendisserne, som begge tjenester kæmper om at få ind i folden, og i den kamp er der tilsyneladende ingen, der skyr nogen midler. Også Meerkat har forsøgt at vinde kendte brugere over fra Twitters anden videotjeneste, Vine, fortæller en kilde til Techcrunch.

Indtil videre ser Twitter ud til at vinde kampen. I en rangering af sociale medie-apps fra analyseredskabet Annie App ligger Periscope på en 22. plads, mens Meerkat ligger nede som nummer 122 over de mest brugte.

Blandt andet branchemediet PBS Mediashift spår livestreaming af video en stor fremtid blandt journalister og bloggere.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs