DR-redaktør om reklame-kritik: "Vi er nødt til at være autentiske"
Gitte Tækker, redaktør på DR1, afviser, at DR1-programmet Konditoriet lugter af reklame. Hun er dermed lodret uenig i den kritik af programmet, som seernes redaktør Jacob Mollerup kom med med onsdag.
I det første afsnit af DR1-serien Konditoriet bliver firmanavnet La Glace nævnt eller vist i gennemsnit en gang i minuttet, i de 23 minutter, programmet varer. Det skrev seernes og lytternes redaktør på DR, Jacob Mollerup, onsdag, i en klumme på DR's hjemmeside.
DR: Vi skal ikke anonymisere
Han er kritisk over for programmet, som han mener grænser til ren reklame. Men det afviser den ansvarlige redaktør, Gitte Tækker.
"Inden for den her genre, som vi kalder workplace-serier, hvor man er i en bestemt virksomhed og skildrer livet der, bliver vi nødt til at være ærlige og autentiske. Vi er overvågne over for sådan noget som logoer, og hvor vi er henne, og vi er faktisk ikke så meget nede i 'La Glace's restaurant og er rigtig meget oppe i deres køkkener, deres værksteder, hvor de går og tryller. Men vi skal heller ikke anonymisere det fuldstændig. Autenticitet er jo vigtigt her. Det handler om at finde balancen, og den har vi fundet fint, synes jeg", siger Gitte Tækker til Politiken.
Omtalte kager er ikke i løssalg
Gitte Tækker afviser desuden, at der ingen redaktionel begrundelse er for at omtale La Glace på den måde og i det omfang, man gør, som Mollerup skriveri klummen.
Programmet skildrer et af de ældste konditorier herhjemme, hvor bl.a. H.C. Andersen har været forbi engang, og det er en god begrundelse, mener hun.
Og desuden er 'La Glace'-kagerne, som bliver nævnt i programmet, ikke er i løssalg, hvorfor det ikke er reklame for specifikke produkter, påpeger Gitte Tækker.
Relaterede artikler
DR-vagthund: 'Konditoriet' lugter for meget af reklame
For abonnenter
Konkurrenter: DR-reality kan gavne hele branchen
For abonnenter
”DR giver private virksomheder positiv omtale”
For abonnenter