Global: New York Times klar med nye,”billigere” digitale abonnementer

Den grå dame fra New York satser på nye digitale produkter, og så er der delte meninger om streamingtjenester i dagens globale overblik.
af CHRISTIAN GRUNERT PEDERSEN

New York Times er snart klar med iPad-magasin

Alverdens dagblade, inklusiv dem herhjemme, følger i disse krisetider interesseret med i, hvad avisen over dem alle, amerikanske New York Times, foretager sig. Det seneste nye er, at avisen arbejder på at lancere en række nye produkter, som kun er tilgængelige digitalt, senere på året, skriver flere amerikanske medier. Der er tale om to projekter. Det første går under navnet ’Need to know’ og skulle eftersigende være et digitalt udvalg af de vigtigste historier til en billigere pris end et almindeligt digitalt abonnement – tiltænkt smartphones.

Derudover arbejdes der også på et digitalt magasin med et udvalg af ugens bedste og mest velskrevne historier fra avisen. Magasinet vil gøre brug af et mere kreativt layout og flere multimedieelementer, end læserne ellers har været vant til og vil egne sig særligt til iPad og andre tablets.

Norge: Streamingtjenester gør stort indhug i antallet af piratkopieringer

1,2 milliarder sange blev i 2008 piratkopieret i Norge. Sidste år var tallet dalet til 210 millioner sange, skriver Aftenposten.

Tallene stammer fra ophavsrettighedsorganisationen Norwaco. Ifølge undersøgelsen blev der piratkopieret omtrent 210 millioner sange sidste år, 65 millioner film og 55 millioner tv-serier.

En norsk ekspert i ophavsrettigheder, Olav Torvund, siger til Aftenposten, at den mest nærliggende forklaring er, at streamingtjenester som Wimp og Spotify, og lidt senere videotjenester som Netflix, har gjort det mindre fristende for brugerne at nappe titlerne ulovligt.

Kendt musiker forlader Spotify i protest mod forretningsmodel

Det britiske band Radioheads frontfigur Thom Yorke har fjernet sine soloudgivelser fra streamingtjenesten Spotify i protest. Han mener, at forretningsmodellen er uretfærdig over for nye kunstnere.

”Tag ikke fejl. De nye kunstnere, du opdager på Spotify, får ingen penge. Imidlertid vil aktionærer rulle sig i dem,” skriver Yorke på Twitter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu