Faldende indtægter fra abonnementer annoncer har trukket tæppet væk under forlagsbranchens fagmedie BogMarkedet.
Det skriver mediet på sin hjemmeside. Bøgerne sælges i højere grad ad andre kanaler end boghandlerne, og det gør det sværere at tegne annoncer, ligesom boghandlere og forlag skærer i antallet af abonnementer. Det i sådan en grad at ejeren Pressto Fagblade ApS ikke kan se en fremtid for bladet.
Derfor har selskabet begæret sig selv konkurs. Bjarke Larsen, der ejer Pressto Fagblade, håber i stedet at kunne genstarte selskabet som digitalt medie.
”I den seneste tid har der desuden været kontakt med diverse aktører i bogbranchen, og Bjarke Larsen har et begrundet håb om, at det vil lykkes at genstarte BogMarkedet som digitalt nyhedsbrev/medie, der kun findes på nettet, samt afholde kurser og konferencer,” skriver Bogmarkedet på sin hjemmeside.
Foreløbigt fortsætter BogMarkedet som digitalt nyhedsbrev, men to fastansatte medarbejdere og en freelance-journalister mister deres arbejde, skriver Journalisten.dk.
Aviser i nyt forlagssamarbejde
Schibsted investerer i dansk e-bogsportal