MediaWatch

Spotify ser rivende vækst inden for audiodrama og vil lede udviklingen

Spotify har i år lanceret en stor, svensk dramaproduktion med udsigt til voksende global trend. Karin Bäckmark, nordisk podcastchef, ser det som en naturlig udvikling i et voksende marked for lyd.

Nordisk podcastchef i Spotify, Karin Bäckmark. | Foto: Spotify

Musik- og podcasttjenesten Spotify øjner potentiale i noget, som måske kunne lyde som en bedaget genre – nemlig radiodrama. Nu hedder det bare audiodrama, og ifølge Spotify er det i dén grad på vej ind i markedet igen.

”Det er stadigvæk dokumentar, true crime og samtalepodcast, som er de mest populære genrer hos os. Men vi ser, at fiktion vokser uhørt hurtigt som genre på platformen. Sidste år voksede lytningen med 400 pct. i Sverige,” sagde nordisk podcastchef Karin Bäckmark til MediaWatch i forbindelse med konferencen Radiodays Europe i Malmö, der fandt sted tidligere i maj.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

EU-pulje for nyhedsmedier åbner

Europa-Kommissionens organisation Creative Europe har lanceret en pulje for journalistiske partnerskaber på tværs af landegrænser, som skal understøtte bæredygtige forretningsmodeller for nyhedsmedier.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs