MediaWatch

DR henter ny kulturdirektør i forlagsbranchen

DR har ansat Tine Smedegaard Andersen som ny kulturdirektør, som kommer fra en stilling som koncerndirektør i Gyldendal.

Det bliver Tine Smedegaard Andersen, 49, der afløser Morten Hesseldahl som kulturdirektør i DR.

Hun kommer fra en stilling som koncerndirektør i Gyldendal og var tidligere adm. direktør for forlaget Rosinante & Co.

Tine Smedegaard Andersen bliver direktør for ét af de mere DR-områder, som omfatter blandt andet DRs koncerthus og ni kor og orkestre, DR P3 samt DR Fiktion.

"Kulturen er det, der gør os til mere end skaffedyr i universet. Den spejler vores liv og tanker, forandrer os, gør os klogere på os selv, hinanden og verden. DR har så godt som hele befolkningen i tale hver uge. Tænk at være med til at oplyse, samle, udfordre og gøre vores verden større med al den kultur, DR producerer og præsenterer. Jeg kan ikke tænke mig noget vigtigere at bruge tiden på," siger DRs nye kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen i en pressemeddelelse.

Engagement i kulturen

DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen fremhæver, at Tine Smedegaard Andersens engagement i kulturen er en vigtig årsag til, at det blev hende.

”Vi har valgt Tine Smedegaard Andersen, fordi hun har en dyb forståelse for kunsten og kulturens vigtighed. Tine er tydeligvis selv et eftertænksomt menneske, og det er vigtigt, når nyt public service-indhold skal udvikles. Samtidig er hun den rette til at fortsætte den retning, der er lagt på kulturområdet i DR,” siger Michael Christiansen.

Tine Smedegaard Andersen bliver en del af DR's seks mand store direktion. Hun er uddannet teolog fra Aarhus Universitet og kommer fra en forlagsbranche, der i flere år har arbejdet med den teknologiske omstilling, som nu også præger mediebranchen.

Tine Smedegaard Andersen tiltræder stillingen den 1. juni. Hun afløser Morten Hesseldahl, der skal være teaterchef på Det Kongelige Teater.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs