Mediebranchens oprydder fylder 50 år

Få danske medieledere har deltaget i så mange turn arounds og moderniseringsprojekter som Arne Ullum, der i dag fylder 50 år.

Få danske medieledere har deltaget i så mange turn arounds og moderniseringsprojekter som ansv. chefredaktør og adm. direktør Arne Ullum, der i dag fylder 50 år.

De seneste fem år har Arne Ullum stået i spidsen for Søndagsavisen, der med 1,3 mio. ugentlige læsere fylder godt i mediebilledet. Ullum overtog avisen i 2008, da avisernes jobmarked kollapsede og en lukning truede.  Han kom til Søndagsavisen fra Berlingske Media, hvor han var medlem af koncernledelsen, og blandet andet var ansv. chefredaktør og direktør for dagbladet B.T.

Rollen som modernisator og oprydder i medieverdenen blev grundlagt i DR, hvor Ullum efter tre år som chef for Dokumentarafdelingen blev programchef med ansvar for at sammenlægge radio, tv og web produktionen, ligesom han gennemførte en lang række effektiviseringer.

Chefkarrieren startede på TV/Midt-Vest i Holstebro, hvor Ullum blev redaktionschef efter en karriere som politisk reporter på Jyllands-Posten og TV2/Nyhederne. Begge steder satsede han på afslørende journalistik.

På TV2 medførte en række indslag om regnskabssvindel i skatteministeriet, at Anders Fogh Rasmussen måtte gå af som minister. Det var også den afslørende journalistik, som i 1998 bragte Ullum videre til en stilling som redaktionschef for Børsens Nyhedsmagasin.

I medieverdenen er Arne Ullum i nogens øjne kontroversiel, fordi han var den første medieleder, som indførte systematiske målinger af journalisternes arbejde med løbende performancevurderinger, ligesom han som medlem af bestyrelsen i Danske Mediers Arbejdsgiverforening var i front med at opfordre til et mere markant opgør med journalisternes meget lukrative overenskomster.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også