Radio samles i stærk brancheforening

MediaWatch

I stedet for at være spredt i forskellige organisationer samler DR, Sky Radio og Sammenslutningen af kommercielle Lokalradio- og TV-stationer (KOMM), der tæller mere end 30 medlemmer, sig nu i én fælles organisation.

Den private sektor har i et årti stået meget splittet overfor politikerne, hvilket givetvis har forsinket en lovrevision for lokalradio yderligere.

Samtidig har DR-radio kørt deres eget løb, skønt alle radiostationer i Danmark deler fælles interesser:

Det drejer sig f.eks. om frekvensspørgsmål, hvor alle ønsker størst mulig udnyttelse af både FM-båndet og andre teknologier.

Det kan dreje sig om rettigheder, hvor man har fælles interesser i både en retfærdig lovgivning og rimelige priser.

Og det drejer sig om lyttermålinger.

Radiostationerne, som til daglig er i konkurrence om lytterne og reklameindtægterne, ønsker med initiativet at kunne formulere og promovere fælles synspunkter i den løbende debat om radiomediets udvikling.

Radiodirektør Leif Lønsmann, DR, har aldrig været bange for konkurrence og har længe arbejdet for et tættere samarbejde mellem de danske radioer.

- Den daglige konkurrence mellem flere uafhængige radiostationer er vigtig for mangfoldigheden i udbuddet og valgfriheden for den enkelte lytter.

Men et tæt samarbejde mellem de konkurrerende stationer kan gavne udviklingen af selve radiomediet til gavn

Den nye brancheforening ønsker nu at påvirke de kommende års lovgivning indenfor radioområdet, herunder spørgsmål som frekvensplanlægning, digital radio samt udbud af nye radiokanaler.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også