Webvan har brændt en milliard dollar

MediaWatch

Webvan har derfor ifølge Reuters fyret tiloversblevne 2.000 ansatte, bedt om bestalingsstandsning og bedt Nasdaq om at stryge selskabet fra børslisten.

Planen var at Webvan skulle dominere på fødevaresiden. Siden stiftelsen november 1999 røg udgiftssiden imidlertid hurtigt ud af kontrol - og selskabet var ikke længere gearet til at leve af branchens små avancer.

Senior analytiker Ken Cassar, Jupiter Media Metrix, hæfter sig ved, at kun to procent af USA's Internet-brugere har købt lednedsmidler online det sidste år. Cassar mener også, at Webvan's teknologi var langt forud for sin tid.

Webvan havde ellers i april 2001 forsikret investorerne, at selskabet havde kontanter nok til resten af året, selv om de første kvartalsregnskaber 2001 afslørede et tab på 217 millioner dollars efter at Webvan havde omsat for 77 millioner dollars.

Den tidligere koncernchef George Shaheen, der i maj blev tildelt en livslang ydelse på 375.000 dollars, må nu stille sig i køen af andre ikke-priviligerede kreditorer. Ved delistingen i fredags kostede Webvan-aktien seks cents. Ved introduktionen var kursen 34 dollars aktien.

Konkurrenterne har været hurtige til at udnytte Webvan's fald fra tinderne. Således har WhyRunOut.com allerede været ude med en promotion-kampagne i California specielt møntet på tidligere Webvan-kunder.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også