WAP-brugere dropper WAP
I modsætning til SMS har WAP ifølge Berlingske Tidende ikke nået noget som bare ligner folkelig accept. WAP-markedsføringen har været så skuffende, at producenterne i markedsføringen af nye mobiltelefoner end ikke nævner, at produktet er i stand til at læse WAP-sider.
Ifølge Vilstrup-undersøgelsen bruger kun to procent af WAP-telefon-ejerne WAP-funktionerne hver dag. Tallet skal ses i sammenhæng med, at hele 76 procent af mobil-brugerne bruger SMS-funktionen.
Undersøgelsen viser ydermere, at der er markante forskelle på skandinavernes udnyttelse af den første generation af det mobile Internet. Således ejer dobbelt så mange nordmænd en WAP-telefon som danskerne eller svenskerne.
På spørgsmålet, om folk uden WAP vil købe WAP næste gang de køber mobiltelefon, svarer 81 procent af nordmændene nej mod 58 og 76 procent i henholdsvis Sverige og Danmark.
En Vilstrup særundersøgelse af det danske marked viser,at brugen af WAP er nedadgående - bortset fra hjemmebank, hvor en Danske Bank-markedsføring udviser positive resultater.
Teleselskaberne menes ifølge Berlingske nu at være hunderædde for ikke igen at skuffe markedet, og er derfor tilbageholdende med lanceringen af GPRS-teknikken (General Packet Radio Service), der er en udvidelse af mobilnettet, der sikrer, at forbrugeren altid er på. Orange, Sonofon og TDC har alle færdige GPRS-net klar, men venter på, at de rigtige telefoner og tjenester skal være til stede.
WAP er oprindeligt udviklet af Nokia, Ericsson og Motorola.