Nordiske aviser vil have net-betaling
Hos Aftonbladet diskuterer man ifølge Dagens Media netop nu principperne for net-betalingen. Kernejournalistikken skal ikke omfattes. Til gengæld ønsker man betaling for sportsnyheder eller dybere indhold, hvor annonceindtægterne ikke dækker.
Adm. direktør Mats Eriksson, Aftonbladet, mener, at bredbåndsoperatører vil kunne sé idéen i at betale for attraktive siter. Eriksson tror på et eksklusivt indhold med loyale brugere. Aftonbladet har endnu ikke fundet ud af, hvilken slags penge net-betalingen skal falde i.
Hos Norske Aftenposten, der ejes af Schibsted-koncernen, går man andre veje ved at sælge dagbladet som PDF-fil. Idéen opstod, da grafikerne strejkede i januar. Efter i denne situation at have afprøvet distribution gennem PDF-fil, ønsker man nu at sælge avisen som sådan.
Svenske Aftonbladet regner med at betalingsprojektet er færdigudviklet over sommeren.