MediaWatch

Nordiske aviser vil have net-betaling

Hos Aftonbladet diskuterer man ifølge Dagens Media netop nu principperne for net-betalingen. Kernejournalistikken skal ikke omfattes. Til gengæld ønsker man betaling for sportsnyheder eller dybere indhold, hvor annonceindtægterne ikke dækker.

Adm. direktør Mats Eriksson, Aftonbladet, mener, at bredbåndsoperatører vil kunne sé idéen i at betale for attraktive siter. Eriksson tror på et eksklusivt indhold med loyale brugere. Aftonbladet har endnu ikke fundet ud af, hvilken slags penge net-betalingen skal falde i.

Hos Norske Aftenposten, der ejes af Schibsted-koncernen, går man andre veje ved at sælge dagbladet som PDF-fil. Idéen opstod, da grafikerne strejkede i januar. Efter i denne situation at have afprøvet distribution gennem PDF-fil, ønsker man nu at sælge avisen som sådan.

Svenske Aftonbladet regner med at betalingsprojektet er færdigudviklet over sommeren.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs