Fornyet fokus på offentlig IT
Dansk Dataforening fremhæver i forbindelse med udarbejdelsen af de fem holdninger, at forskellige hændelser gennem de seneste år har sat fornyet fokus på offentlige IT-projekter. Her nævnes som eksempel Arbejdsformidlingens administrationssystem, Amanda, som i april måned år 2000 skabte en sjældent set opmærksomhed i pressen, og var vel den direkte årsag til etableringen af en arbejdsgruppe i regi af Teknologirådet, der skal se nærmere på store offentlige IT-projekter.
I Dansk Dataforening blev dagsordenen blandt andet sat gennem april måneds konference om 'Nye rammer for offentlige IT-projekter'. Ved den lejlighed udarbejdede foreningens fagråd for Organisation og IT det tilhørende dogme-skrift med ti anbefalinger til hvordan kritiske projekter kan søges imødegået.
I forlængelse af dogmeskriftet har Dansk Dataforening nu formuleret sin overordnede holdning til offentlige IT-projekter, der fremgår af nærværende hæfte. Holdningerne angiver retningslinier for gennemførelse af offentlige IT-projekter på et højere abstraktionsniveau, og fremstår, sammen med dogmeskriftet, som foreningens samlede anbefaling til, hvordan IT-projekter fremover kan gennemføres med succes.
Dansk Dataforening vil have det offentlige til at forstå, at IT-projekter kræver, man tør tage nogle risici. IT-projekter er foranderlige af natur og bør løbende justeres herefter. Ledelsen skal f.eks. turde stoppe et IT-projekt, hvis en rationel analyse konkluderer at det er det rigtige.
Ejvind Jørgensen, næstformand i Dansk Dataforening, udtrykker det således:
- IT-projekter bliver kun en succes, hvis den organisation de skal gennemføres i, er klar til store projekter. Det er ikke nok kun at ansætte IT-folk og overlade IT-projektet til dem. Hvis ikke der generelt i organisationen er de rigtige holdninger tilstede, så går det galt.
De 5 holdninger er:
Holdning nr. 1: Forandringprojekter frem for IT-projekter
Holdning nr. 2: Større erkendelse af risici
Holdning nr. 3: Ændret ageren overfor rammebetingelser
Holdning nr. 4: Fælles incitamentsstrukturer
Holdning nr. 5: Større modenhedskrav hos kunde og leverandør