MediaWatch

Børns TV-reklameforbrug falder

På trods af et større udbud af børneprogrammer fra TV 2 er antallet af minutter, som børn ser TV-reklamer på stationen, faldet markant. TV3 har derimod oplevet en stigning i børns forbrug af reklamer.
Traditionelt er årets tre sidste måneder meget vigtige for de annoncører, der markedsfører produkter til børn. Det er her, at ønskesedlerne til jul skrives, og det er her, der investeres massivt, både fra forbrugernes side og fra annoncørernes side. Det er som regel også her, at debatten om mængden af TV-reklame rettet mod børn typisk blomstrer op.

Der har gennem 1999 været en bred debat om fordele og ulemper ved TV-reklamer for børn, og debatten bliver meget konkret i 2000, hvor Folketinget skal tage stilling til Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens forslag om at omdanne TV 2 til i praksis en børnereklamefri TV-kanal. Allerede inden Kulturminsterens forslag helt eller delvist gennemføres har en række af de tiltag, som er gennemført af en kreds af annoncører, TV 2 og reklamebranchen, imidlertid haft effekt. Børn ser nu færre minutters reklame på TV 2 end tidligere på trods af, at mængden af børneprogram-minutter på samme station stiger.

Børns reklameforbrug på TV 2 faldt

Figur 1. Børns daglige reklameforbrug på TV 2

Kilde: Gallup TV-meterundersøgelsen, børn 4-11 år, hele døgnet

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Figuren er interessant, idet den tydeligt viser, at generelt over året ligger børns gennemsnitlige reklamesening på TV 2 nogenlunde stabilt på ca. 2 minutter om dagen. Det er alene i årets sidste måneder, og mest markant i december, at forbruget stiger.

Figuren understøtter også, at TV 2s begrænsning af maksimumlængden på reklameblokke før og efter børneudsendelser lørdag og søndag formiddage fra max. 5 minutter til max. 3 minutter fra 1. september 1999 har haft effekt. Tallene gælder dog børns samlede reklamesening på TV 2, det vil sige også reklamer i forbindelse med andre udsendelser end børneudsendelser.

Kortere blokke imellem børne-TV

Figur 2. Reklamebloklængde ved børneprogrammer på TV 2

Kilde: Gallup TV-meterundersøgelsen, reklameblokke lørdag og søndag formiddage samt hverdagseftermiddage (børnerelevant programmiljø)

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Det er klart, at børns mindre reklameforbrug på TV 2 hænger sammen med, at de vigtigste blokke er gjort kortere. Det interessante er her, at effekten fremkom uden lovgivningsmæssigt indgreb. Ligeledes bemærkes, at den traditionelle juledebat om overeksponeringen af børn i reklame-blokkene i 1999 udeblev totalt.

Mængden af børne-TV på TV 2 steg

Perioden oktober-december 1999 er karakteriseret ved, at TV 2 sendte mere børne-TV end samme periode i 1998. Stigningen udgør for hele perioden 6%, svarende til ca. mere end 8 timer i alt. Det er således ikke udbuddet af programmer, der forklarer faldet i børnenes reklame-forbrug.

Figur 3. Antal timers børne-TV, TV 2

Kilde: Gallup TV-meterundersøgelsen

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

Børns forbrug af reklamer på TV3 stiger

Figur 4: Børns reklameforbrug på TV3

Kilde: Gallup TV-meterundersøgelsen, børn 4-11 år, nationalt univers, hele døgnet

Klik her for at se illustrationen i fuld størrelse

I perioden oktober - december 1998 så danske børn mellem 4 og 11 år knap 190 minutters reklamer på TV3, svarende til under to minutter pr. dag. I samme periode i 1999 steg tallet til mere end to minutter pr. dag. Dette tal er vel at mærke beregnet i det samlede Danmark vel vidende, at TV3 ikke kan modtages af alle danske børn. Dette forhold betyder, at forbruget blandt de børn, der kan se TV3, nominelt er højere, men tendensen er den samme: Børnene så flere reklamer på TV3 i sidste kvartal 1999 i forhold til samme periode sidste år.

Den generelle tendens

Endelig bør størrelsesforholdet slås fast. Børn ser gennemsnitligt under fem minutters TV-reklame om dagen inkl. forbruget i december, som trækker gennemsnittet væsentligt op. Om dette er meget eller lidt må være op til den enkelte.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs