Dot-com'ere og TV

MediaWatch

En særkørsel udarbejdet af Gallup Adfacts for Erhvervsbladet over 14 af de største annoncører blandt danske dot-com'ere viste et samlet reklameforbrug i de traditionelle danske medier på 55 millioner kroner i 1999, og cirka 32 millioner lå alene i fjerde kvartal.

Umiddelbart er 55 millioner ikke meget sammenlignet med den samlede reklame-omsætning på cirka 8,6 milliarder. Men væksten i de traditionelle annoncørers budgetter er stagnerende, hvorimod Internet-firmaernes reklameforbrug er kraftigt stigende, og rummer endnu et stort vækst-potentiale.

- Der vil uden tvivl komme hypervækst i mediabudgetterne for dot-com" siger direktør Pernille Simmelkier, The Media Partnership.

"I løbet af år 2000 vil der ske et paradigmeskift for media og mediabureauerne til den digitale økonomi. Der vil ske en udskillelse af de medier og bureauer, der formår at tiltrække og handle med denne nye kundegruppe, med nye krav til strategi, performance, indkøb og datahåndtering".

Budgetter på 100 millioner

Det ses allerede nu, at kunder af en helt andet kaliber end de normale danske annoncører melder sig hos mediabureauerne. Det er danske og nordiske Internet-selskaber, der skal ud i Europa med en stor venturekapital i ryggen. Her ses budget-størrelser for enkeltvirksomheder på over DKK 60-100 millioner, hvilket sætter en helt ny dagsorden for dette marked.

Som eksempel på at de udenlandske Internet-firmaer's reklamebudgetter ligger højt, kan fremhæves at Internet-firmaerne udgør ti ud af de tyve største annoncører på amerikansk TV i øjeblikket. Deres aggressivitet i markedsføringen illustreres af det faktum, at ca. 12 ud af 30 annoncører i den prestigefyldte Superbowl-finale var virksomheder, der markedsførte en dot-com adresse. Her er tale om TV-spots til 2 millio-ner dollars for 30 sekunder.

Dot-com som varemærke

&'>8220;Blandt brugerne på Internettet lægger vi mærke til, at TV er det medie, som folk nævner oftest, når de har fundet frem til en hjemmeside &'>8220;, siger Peter Ottesen, Carat.

Peter Ottesens vurdering støttes af data fra Index DK/Gallup, der viser at med større adgang til TV ses også et større forbrug af Internettet. I de første år vil annoncering af dot.com virksomheder givetvis koncen-trere indsatsen blandt de yngre danskere. Et andet væsentlig parameter for Internet brug er, om man har satellit-TV eller ej: I husstande uden adgang til satellit-TV blandt de 15-30 årige har 40% en Internetadgang. I husstande med satellit-TV har 50% adgang.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også