MediaWatch

TvDanmark2 på Fyn i søgelyset

Årsagen er ifølge Fyens Stiftstidende, at TvDanmark 2, som sender via Odense Lokal TV's sendetilladelse, ikke sender nok danske programmer.

Hvor meget "nok" er, kan imidlertid fortolkes på forskellig vis. Det lokale nævn har tolket det som en fjerdedel af sendefladen. Gælder det, opfylder Odense Lokal TV (og dermed TvDanmark 2) ikke forpligtelserne, og tilladelsen skal inddrages. Det besluttede nævnet på et møde tirsdag.

Odense Lokal TV vil utvivlsomt anke afgørelsen til det centrale radio- og tv-nævn under Kulturministeriet. Og dette nævn ser måske anderledes på sagen. Sekretær for nævnet, Jan Opstrup Poulsen, Kulturministeriet, siger:

- Tidligere har det centrale nævn givet udtryk for, at "en væsentlig del" kan fortolkes som 10 procent af sendefladen, tilføjer han.

At regne Job-info fra Arbejdsformidlingen med til mængden af danske programmer går dog ikke, slår Jan Opstrup Poulsen fast.

Derimod er der ingen praksis for, om udenlandske tegnefilm med danske undertekster kan tælle med. Det har det centrale nævn ikke beskæftiget sig med før.

Hvis det centrale nævn følger det lokale og inddrager sendetilladelsen, vil det også ramme TvDanmark 2, som så ikke har lov at sende overhovedet på Fyn.

Frekvensen er der stadig, og så kan andre søge den ledige sendetid.
- Der er simpelthen tale om en misforståelse, og den skal vi have bragt ud af verden. Mere er der i virkeligheden ikke i den sag, siger Jesper Sehested Lund, der er administrerende direktør i TvDanmark.

- Nævnet vil for eksempel ikke acceptere "Sex i Japan" som et dansk program. Det er jo absurd. Programmet koster flere hundrede tusinde kroner pr. afsnit og er dansk produceret. Det ville svare til, at hvis DR eller TV 2 lavede en udsendelse om hungersnød i Afrika, så skulle det ikke regnes som et dansk program. siger han.

- Nævnet vil heller ikke acceptere genudsendelser af danske programmer. Det er simpelthen en misforståelse og en fejlfortolkning af reglerne.

Støj på linjen

- Jeg vil ikke en gang lege med den tanke. Det er en absurd spekulation, og jeg gentager: Det beror på en misforståelse.

- At det så giver noget støj på linjen og kan svække vore muligheder for at sælge reklamer lokalt, er noget helt andet, som jeg beklager, men misforståelsen skal bare ryddes ud af verden, siger Jesper Sehested Lund.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs