TV-metret klar til digital-TV

MediaWatch

Fra 1992 til årsskiftet stod der ét TV-meter i 500 husstande, svarende til godt 1000 personer. Fra 3. januar er antallet af husstande, der deltager i panelet, udvidet til det dobbelte.

Det nye system vil være baseret på 1000 husstande med mere end 2000 personer. Dette vil forbedre sikkerheden i måling-erne, samt gøre det muligt at måle mere sikkert i målgrupper på mindre TV-kanaler.

Analysesystemet bliver samtidig fremtidssikret til den digitale tidsalder. Det sker ved at tage den nye "Picture matching" teknik i brug. Teknikken sikrer, at seningen bliver præcist registreret, uanset om det er analog eller digitalt signal, og uanset om der anvendes selector-box i husstanden.

Gallup analyserer løbende hvilke oplysninger, det er vigtigst at sammensætte panelet efter, således at det repræsenterer et mini-Danmark i TV-sammenhæng. Dette baseres på en meget omfattende analyse med 10.000 interviews. Ved hjælp af en ændret spørgeteknik, er det lykkedes at få et mere præcist mål for, hvor meget husstanden selv mener, den ser TV. Denne nye variabel samt oplysning om hvor husstanden befinder sig i deres 'livscyklus' har bevirket en kraftig forbedring af panelets sammensætning.

Hidtil har den aldersmæssige nedre grænse for deltagelse i panelet været 4 år. For at sikre viden om også de yngste seeres vaner, udvides målingen med de 3-årige. Dermed er det danske system på linie med tilsvarende systemer i Norge og Sverige.

Flere nuancer

Set med TV-kanalernes øjne er fordelen, at man med større sikkerhed kan måle TV-tallene - og man kan beskrive sine målgrupper mere specifikt. Markedet vil først og fremmest se forandringer i de muligheder, det nye officielle TV-meter software Info-TV giver. Den vigtigste synlige ændring er, at man nu kan følge seningen på mange flere kanaler end tidligere. TV-kanalerne vil kunne indhente informationer omkring en lang række større satellitkanaler som f.eks. Eurosport, MTV, CNN og Discovery. Derudover vil det blive muligt fra omkring 1. februar at arbejde med "dynamiske målgrupper". Det vil sige vælge målgrupper karakteriseret ved, at de har set visse programmer, spots eller kanaler.

Alt i alt åbnes en hel ny verden af researchmuligheder, der vil give markedet et endnu bedre og mere nuanceret billede af TV-seningen i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også