MediaWatch

Seneste dækningstal for internetmedier

I nedenstående figur 1. er top15 af danskernes mest foretrukne websites vist:

Ikke overraskende kommer Jubii ind på en klar førsteplads. På de næste pladser ligger Yahoo Danmark, Krak, AltaVista og Tele Danmark.

Kvasir kommer ind med en dækning på omkring 40% hvilket er en klar fremgang. Ligeledes ligger SOL godt med i undersøgelsen med en dækning på omkring 13%. Regner man dobbeltdækningen fra på disse to tjenester får man en samlet dækning på omkring 45% hvilket er særdeles flot.

En ny medspiller i undersøgelsen er Microsoft Danmark, der har en dækning på ca. 20%.

JobIndex er en ligeledes en ny spiller i undersøgelsen. Det skal dog nævnes at StepStone og JobIndex ligger med nogenlunde de samme dækningstal. Undersøgelsen er blot så ny, at der ikke i skrivende stund har været tid til at rense dobbeltdækning fra mellem StepStone og Jobshop. Grunden til at dette er relevant er, at da undersøgelsen kørte var begge brands velkendt hos de danske internetbrugere, hvorfor begge site-navne er taget med i spørgeskemaet.

Det interessante er dog at jobsites og trykte medier på nettet har vundet stort indpas i danskernes bevidsthed, og man må således formode, at det er sådanne sites der i fremtiden vil have de store portalers bevågenhed. Alene på jobannoncer ligger der et meget betydeligt omsætningspotentiale.

Hvor lang tid kan et site som Jubii blive ved med at tage markedsandele?

Ligeså interessant er det at et site som AltaVista ligger på en så høj placering. Dette forhold skal ses som et udtryk for at de danske internetbrugere også bruger meget tid på udenlandske sites.
Hvem er fremtidens spillere?

Disse steder vil dog være afhængige af kapital til at lave en seriøs markedsføring - ikke blot på nettet, men også på outdoor, TV og i de trykte medier. Et vemodigt farvel til de tider hvor man blot skulle sørge for at lægge sit hyperlink hos de største søgemaskiner, og herefter læne sig tilbage og vente.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs