E-handel i Danmark - så kom den måske i gang

MediaWatch

For et år siden angav danske virksomheder, at den vigtigste barriere for at etablere e-handel var manglende kunde-potentiale. På daværende tidspunkt var det primært virksomhederne, som havde etableret adgang til Internettet, mens kun 16% af de private husstande havde adgang. I det efterfølgende år har der været en kraftig vækst i antallet af private opkoblinger, så 33% af de danske husstande nu har adgang til internettet. Tilsvarende har næsten 90% af alle danske virksomheder adgang til internettet.

B-t-B kom bedst fra start

Sikkerhedsaspekterne omkring betaling via internettet har formentlig også medvirket til at forsinke den private e-handel i Danmark. På B-t-B markedet er fakturering ved levering traditionelt den fremherskende betalingsform, mens betaling på Consumer markedet primært sker kontant. E-handelsløsninger på B-t-B markedet følger som oftest denne tradition, og sikkerhedsaspektet har derfor ikke samme betydning for, om kunden vælger at bestille via telefon, fax, e-mail eller leverandørens website.

Så gik Dankortet på Nettet

De første meldinger om antallet af gennemførte betalinger* fra PBS blev mødt med skuffelse, og da nyhedens interesse var aftaget, dalede tallene yderligere. I juni måned udgjorde antallet af gennemførte betalinger således kun 5.532. (* tallene omfatter Dankort, Visa/Dankort, Eurocard og Mastercard.)

Da Dankortet blev introduceret på nettet i april havde det nyhedens interesse, samtidig med at mange valgte at donere bidrag til ofrene for Kosovo via Dankort på Nettet.

Da nyhedens interesse var aftaget blev Dankortet ramt af samme syndrom, som da det blev introduceret i den virkelige verden. Dengang ville butikkerne ikke investere i Dankortet, fordi så få forbrugere havde et Dankort, mens forbrugerne ikke ville anskaffe sig et Dankort før det kunne bruges i tilstrækkelig mange forretninger.

Ved lanceringen i april kunne Dankortet kun bruges i 20 danske "virtuelle" butikker, hvilket satte naturlige begrænsningerne for, hvor mange forbrugere, der var interesserede i at købe internetvarer med Dankort. Siden er antallet af butikker fem-doblet, hvilket gør det mere attraktivt for forbrugerne at shoppe på Nettet.

Levering

Der er ikke megen tidsbesparelse i at købe sine varer på Nettet, hvis dette indebærer, at man skal stå i kø på posthuset lørdag formiddag for at afhente forsendelsen.

Men med introduktionen af "Aftenomdeling af Pakker", som dækker ca. halvdelen af alle danske husstande, har Post Danmark reduceret antallet af pakker, som modtageren må afhente på posthuset, fra 40% til 20%.

Efterspørgslen

Hvorfor vil forbrugerne gerne købe en bog, en CD eller en pornofilm on-line, men ikke et nyt tæppe? En af forklaringerne på dette kunne være, at Danmark ikke har tradition for postordrevirksomheder. Lande med store geografiske afstande, som f.eks. USA og Sverige, har ofte en langt stærkere postordrekultur, og det er også i disse lande, at e-handlen til Consumer markedet er kommet bedst fra start.

Den type varer, som danskerne vælger at købe over Internettet, er også primært de varer, hvor fjernkøb har været mest udbredt herhjemme, f.eks. salg af bøger gennem bogklubber.

Mærkevarerne dominerer Nettet

På boo.com, som er en af de nyeste og mest avancerede tøjbutikker på Nettet, er det da også netop mærkevarerne, der dominerer. Alligevel har boo.com valgt at etablere avancerede tekniske løsninger, som giver forbrugeren mulighed for at undersøge varen nærmere ved hjælp af 3D rotation og for at prøve varen på i et virtuelt prøverum. Tiltag som formentlig bunder i overbevisningen om, at forbrugernes købsadfærd i den virtuelle verden svarer nogenlunde til deres adfærd i den virkelige verden.

Fremtiden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også