Hvor truet er TV2

MediaWatch

Regnegruppen består af aktører på TV-markedet, repræsentanter for kulturministeriet, medieforsker Frands Mortensen og revisionsfirmaet KPMG Consulting. Omdrejningspunktet for regnegruppen er denne gang TV-markedets udvikling fra 1999 til år 2004, specifikt økonomien for TV 2. TV 2s problemer i år med vigende indtægter fra reklamemarkedet og en skærpet konkurrence fra TV3 og TvDanmark, har sat ekstra fokus på TV2s betingelser og vigende markedsandele, der hurtigt kan stramme yderligere til med den nye TvDanmark1 - men også nye mulige aktører fra TV3s bagland, Viasat.

I analysen af forskellige scenarier har man vurderet de forhold, udover konkurrence, der har indflydelse på reklameforbruget og TV-reklameomsætningen, herunder udviklingen i BNP, prissætning af TV, ejerforhold på mediemarkedet og ændret lovgivning for TV2 og andre.

TV-aktørerne imellem har af politiske hensyn næppe været enige om ret meget, og det har været KPMGs opgave at samle de forskellige input til konklusioner. TV 2 har således været uhyre pessimistiske omkring stationens mulige indtægter, mens TV3 og TvDanmark har underspillet indtægterne fra den netop afsluttede brugerafstemning.

Jævn vækst for TV

Regnegruppen anerkender TV2s problemer i 1999, hvor der mangler ca. 110 mill. kr., men 1999 tegner mest som en enkeltstående lapsus, der snart vil blive rettet op på. Helt aktuelle seertal viser, at TV 2s nye efterårsprogramplan arbejder for en generobring af kommercielle seerandele og dermed en større andel af reklamekagen.

Med i regnegruppens vurdering er, at et forbud mod børnereklame klart vil påføre TV 2 et tab. Regnegruppen mener dog, at tabet kun udgør ca. halvdelen af de 100 mill kr., som TV 2 angiver vil flyde videre til de konkurrenter, der sender under en anden lovgivning. KPMGs analyse leverer således ikke indlysende tegn på et akut behov for dramatiske politiske beslutninger om TV 2, hvis TV 2 i øvrigt fastholder sit nuværende forretningsområde.

Hvis Kvægtorvet har ambitioner om at ekspandere med f.eks. mere sendetid og radio, så bliver behovet for øget licens eller mere liberale reklameregler hurtigt evident. Dertil kommer at regnegruppen tilsyneladende ikke inddrager den reklametid, som TV 2 ikke udnytter på grund af selvskabte restriktioner. Modsat TvDanmark, der udnytter den mulige reklametid på 15% til det absolut yderste, udbyder TV 2 langt mindre reklametid end faktisk er tilladt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også