MediaWatch

Kamp om magt og indflydelse - Programindkøb

TvDanmark generelt bedste indkøber i forhold til investering/målgruppe. TV3 har haft uventet stor succes med Robinson Ekspeditionen, og TV2 har fortsat sikre hits på danske film, aktualitet og Nordisk Film-produktioner. DR havde laveste billetpris på successen "Fint skal det være" til 0,05 kr. pr. seer og største fornyelse med DDR2 til 13,93 kr.

I TV-kredse får TvDanmark topkarakter som "bedste indkøber" i forhold til investering/målgruppe. Ifølge en analyse fra mediabureauet Mediacom over de 20 mest sete programmer på de seks danske tv-stationer i uge 48 har tv-stationen opbygget en stabil platform, og en fremadskridende share på 8% mod TV2s 39%, TV3s 14%, 3+s 2%, DRs 28%, DR2s 2% og satellitstationernes 8%. Generelt rykker de danske programmer mest, og det er baggrunden for, at panikken på TV2 ikke er så stor, selv om tv-stationen har store problemer med sine manglende strategiske alliancer i relation til indkøb af udenlandske film og serier.

På dette område står DR, TvDanmark og TV3 stærkt, fordi de enten indgår større frivillige indkøbssamarbejder eller også i større sammenhænge gennem ejerskabsforhold via hhv. Scandinavien Broadcast System og Modern Times Group.

Mens TV3 og TvDanmark ikke vil udlevere tal på programinvesteringerne, fremgår det tydeligt af regnskaberne hos såvel DR som TV2. Til gengæld kan man i SBSs regnskaber se, at såvel Bo Lynnerup som Jesper Sehested Lund gennem aktieoptioner har rimeligt meget i klemme, hvis den økonomiske udvikling for selskabet ikke forløber tilfredsstillende.

DR havde sidste år godt 1 mia. kr. til rådighed for programvirksomhed, og TV2 anvendte 611 mio. kr., hvoraf entrepriseproduktioner udgjorde 288 mio. kr. Det vurderes til sammenligning, at TV3 og 3+ har omkring 200 mio. kr. til programformål, mens TvDanmark anvender noget mindre.

Op til 1 mio. seere

Et program som "Robinson Ekspeditionen" er i forhold til seertallet en fornuftig produktion. Dert estimeres, at de 10 programmer har kostet godt 15 mio. kr., og selv om hverken Thomas Mygind, programchef Henrik Ravn eller den øverste TV3-chef Jens Torpe ville byde på programmets share, da det blev introduceret, har det rykket fantastisk.

- Den 30. november slog programmet sin egen rekord med 841.000 seere, og lige op til ø-rådet var der én million seere, siger Brian Akers fra Mediacom. - Programserien nærmest støvsuger de unge TV-seere. Under Robinson tiltrak TV3 en national share på 72% blandt de 15-30-årige. Det havde en afsmittende effekt på de nationale, kommercielle shares hele den dag: TV2 39,8%, TV3 39,8%, 3+ 2,4% og TvDanmark 18,1%.

Brian Akers konstaterer samtidig, at de reklamefinansierede tv-kanaler har øget deres seerandel fra 58-62%. det skyldes, at TV3 og TvDanmark har styrket deres seerandele siden foråret, mens TV2 står stabilt, bl.a. også med et stærkt back-up fra Nordisk Film TV. DR1 udpeges af Brian Akers som taberen. - Ikke alene er den kommercielle seerandel øget. Det faktiske antal seere (PUT-level - People Using TV) på kommercielt tv er også vokset.

Mindste differencer

Når man skal vurdere, hvem der er bedst til at lave programflader, kan man tage udgangspunkt i differencen mellem det mest og det mindst sete program. Hos DR er nr. 1 på 931.000 seere og nr. 20 på 579.000, hos TV2 1,306 mio. og 584.000, hos TV3 695.000 og 155.000 og hos TvDanmark 294.000 og 121.000. TvDanmark hidtil største succes har været "Stripperkongens Piger", mens "Den store klassefest" hos TV2 har trukket 1,1 mio. seere i +12.

Prisen for at producere TV differerer utrolig og underholdning og drama er fortsat det dyreste af alt. Skandinavisk Film Kompagnis "Skattefri lørdag" på DR1 koster således 2.124.627 kr./timen, eller en billetpris på 3,78 kr., mens kvalitets-TV som DDR2 kostede 710.425 kr./timen, eller en billetpris på 13,93 kr. Den dyreste billet var "Okay tone", der kostede 435.668 kr./timen - en billetpris på 16,13 kr., og "Bryggeren" havde den dyreste timepris med 13,7 mio. kr.

Der er fortsat mange penge i at købe udenlandske serier. Således kostede den store engelske seriesucces "Fint skal det være" 28.734 kr./timen og det gav den rekordlave billetpris på 0,05 kr.

Både TvDanmark, TV3 og 3+ har serier, der koster fra US $ 1-2.000, og det er baggrunden for, at de kan fylde sendefladen ud næsten døgnet rundt.

Det ligger i udviklingen, at tv-stationerne fremover i stigende grad vil bringe sponserede programmer, hvad enten det drejer sig om sundhed, sport, uddannelse eller underholdning, og derved kanaliseres der yderligere penge ind til prime time, der er det eneste tidpunkt, hvor der er mulighed for at ramme hele familien Danmark.

Med de nye teknologiske muligheder bliver kampen om de gode tv-indkøbere endnu hårdere. Når seerne selv kan hente de programmer, de ønsker - efter pay-pr. view metoden - er det her, at slaget skal stå. Det indebærer i teorien, at man kan krydsklippe mellem et utal af tv-kanaler, og dermed vil det være et spørgsmål, om den nuværende tv-struktur overhovedet er tidssvarende.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs