Yahoo køber Launch.com

MediaWatch

Launch.com er en webcasting-tjeneste, der skræddersyr spillelister fra radiokanaler til den enkelte bruger. Der er også en video-on-demand musik-tjeneste på sitet. Launch leverer en service, som Yahoo mener, kan supplere portalens egne tjenester, bl.a. salg af CD'ere og musik-download.

Yahoos melding om opkøb kommer samtidig med Launch' meddelelse om, at selskabet har indgået en licens-aftale med Universal om brug af plade-gigantens indspilninger på sitet, skriver Financial Times.

Launch forhandler stadig med Sony, EMI og BMG om en løsning på den sag, som en række store pladeselskaber - deriblandt også Universal - for et stykke tid siden anlagde mod Launch.

- Handlen vil give Yahoo et betragteligt publikum. Launch er blandt de seks største online musik-sites, siger Phil Leigh, analytiker hos Raymond James & Associates.

Yahoos musiktjeneste har fået "dårlige anmeldelser" fra analytikerne i det seneste års tid, skriver Reuters.

- Når det drejer sig om musik, så ønsker brugerne et site med personlighed. Yahoo har ikke personlighed som Launch eller MTV, eller "cool quality" som Napster, siger Aram Sinnreich, analytiker fra Jupiter Media Metrix.

Han tilføjer, at Yahoos opkøb af Launch symboliserer selskabets strategi om at presse sig ind på medieområdet, væk fra portal-profilen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også