En del af Watch Medier

MediaWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
04.05.2001kl. 12.36

Børnereklamer går kraftigt tilbage

MediaWatch

Forliget omkring nye regler har haft sin effekt på hele markedet, som er nede med 33 procent. Da TV3 og TvDanmarks nedgang er relativt mindre, kan de begge høste markedsandele på bekostning af TV 2.

Der er nu gået lidt over et kvartal med de nye regler vedrørende børnereklamer. Et forlig mellem TV 2 og Kulturministeriet. De umiddelbare følger er i korte træk, at reklamer rettet mod børn mellem 4 og 7 år ikke er tilladt mere i forbindelse med børneprogrammer, hvilket medfører, at annoncører med denne målgruppe må finde andre TV-stationer eller helt andre medier. En anden følge er, at dette er med til at begrænse lageret for reklametid på TV 2, da blokke omkring programmer rettet mod mindre børn ikke må indeholde børnereklamer, og desuden er der deci-deret skåret reklameblokke væk lørdag og søndag formiddag.

For at måle om dette har haft indflydelse på reklameeksponeringen i forhold til sidste år, vil der blive fokuseret på antallet af eksponeringer rettet mod børn. Det vil også blive belyst, om de nye regler har ændret budgetallokeringen mellem sta-tionerne og dermed også synliggøre en forskel i eksponeringsmængde for forskel-lige grupper af børn.
Tallene i det følgende afspejler kun reklamer rettet mod børn i forbindelse med børneprogrammer.

Figur 1 viser udviklingen i antallet af leverede kontakter rettet mod børn, som er defineret ved målgruppen: Børn 4-11 år. Selvom der kun er gået knap fire måneder, er billedet allerede meget tydeligt. TV 2 har således kun leveret under halvdelen af det, som var gældende sidste år, hvilket tyder på, at det ikke kun er nedgangen i TRP-lager, men også, at nogle annoncører er tvunget væk fra TV 2's flade grundet deres målgruppe.

Hvis annoncørernes omsætning skulle være uændret, måtte billedet være omvendt på de andre stationer, men det er ingenlunde tilfældet. Tværtimod falder de også, dog ikke i nær samme grad som hos TV 2. Begge fald er dog over 10 procent, og det medvirker til, at det samlede fald i det danske TV-marked bliver på ca. 33 procent. Udover det rent danske marked findes der stationer som: Cartoon Network og Fox Kids, som også dækker en del af Danmark, men selvom de er i fremgang, er det ikke noget, der kan forklare en nedgang i denne størrelsesorden. Så der er altså tale om en klar nedgang i den totale omsætning på TV-markedet rettet mod børn. Hvad denne nedgang i omsætning skyldes, kan der kun gisnes om. En forklaring kunne være, at de nye regler har medført en tilbageholdenhed specielt i starten af året, indtil man har tilpasset sig og måske også, at man har taget andre medier i brug.

Givet det nye niveau af annoncering er det værd at betragte ændringen i fordelingen mellem stationerne, som det ses af firgur 2.

Det fremgår med al tydelighed, at TV 2 er den store taber med en nedgang på 15 procentpoint. TV3 og TvDanmark er begge vindere, og tallene tyder på, at de pænt har delt nedgangen hos TV 2 i mellem sig. Dette virker meget naturligt, da de to sta-tioner sandsynligvis ikke ville kunne leve-re nedgangen fra TV 2 alene, specielt ikke når vi kommer hen senere på året, hvor efterspørgslen på børne-TRP er størst.

Den ændrede allokering betyder dermed også, at der er kommet en større kløft i mellem den mængde påvirkninger et barn i satellit-universet oplever sammenlignet med et barn, der kun kan modtage TV 2. Det absolutte niveau er faldet i begge universer, men hvor børn i TV 2-universet sidste år lå på index 66 i forhold til et barn i satellit-universet m.h.t. antallet af påvirkninger, er dette tal i år faldet til index 38. Begge grupper har som sagt oplevet et mindre antal eksponeringer, men det ind-byrdes forhold har ændret sig grundet den nye fordeling af eksponeringerne.

Konklusionen på nuværende tidspunkt må være, at det forlig, som TV 2 indgik med Kulturministeriet har haft den ønskede effekt. TV-annoncering mod børn er faldet markant, specielt på TV 2. Det bliver interessant at følge udviklingen resten af året og se om nedgangen i omsætningen holder stik ind i fjerde kvartal, som er klart det største i denne målgruppe.

Flemming Jensen, TV Director,

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Thomas Borberg
TV

Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere

Tillidsrepræsentant håber ikke, at medarbejderne søger væk som følge af den uafklarede situation hos TV 2. 
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Photo: Henrik Montgomery/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer

For abonnenter

Foto: Stine Bidstrup/ERH
TV

Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser

For abonnenter

Foto: Finn Frandsen
Aviser

Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022

For abonnenter

Foto: Flindt Mogens/Ritzau Scanpix
TV

Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4

For abonnenter

Seneste nyt

  • Melding om nyheder skaber usikkerhed blandt TV 2-medarbejdere – 16.18
  • Trods lille fald lander Dagens Nyheter næstbedste resultat i over 20 år – 15.12
  • Jes Dorph-Petersen får værtsjob på Dk4 – 14.09
  • Yousee-ejers topchef: Det virker ikke i længden af fyre sig til besparelser – 13.22
  • TV 2 News' aftenryk til Odense skal spare penge til digitale investeringer – 12.27
  • Dagbladet Børsens svenske ejer havde vind i sejlene i 2022 – 12.15
  • Bestyrelsesmedlem retter skarp kritik mod ledelsen i JP/Politikens Hus – 12.00
  • North Media ramte nedre ende af egen prognose i 2022 – 11.40
  • Filminstituttet lancerer online filmtilbud til dagsinstitutioner – 10.50
  • Pressechef i Klimaministeriet skifter til rådgiverstilling – 10.20
  • Yousee-ejer hopper på stedet – 09.32
  • Aller Medias topchef: "Vi skal også være levedygtige i den digitale arena" – 08.25
  • Gannett sløjfer kommentarspor på de fleste af sine nyhedssites – 08.04
  • Danske biblioteker møder økonomisk pres af stigende digitale udlån – 07.27
  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 5. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Life science journalist

  • People Manager for Upright Music

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge