MediaWatch

Nokia på vej til at slå Ericsson

I henhold til Per Lindberg, der er analytiker ved Dresdner Kleinwort Wasserstein, har svenske Ericsson en markedsandel på 29 procent på markedet for mobil-netværk, mens finske Nokia har en andel på ni procent, skriver Bloomberg. Begge har de en målsætning om at blive markedsførende inden for netværk til fremtidens mobile Internet.

Nokia's mål er nå op på en markedsandel på 35 procent, og selskabet har i den seneste tid vundet kontrakter ved at love de gældstyngede mobiloperatører at bygge trådløse netværk med kapacitet nok til at sende video-formater.

Ericsson derimod, har selv økonomiske problemer og kan derfor ikke tillade sig at være ligeså rundhåndede, mener analytikere. Det har medført, at Nokia har vundet markedsandele, mens Ericsson selv har måttet skære i omkostningerne.

I fredags udsendte Ericsson sit første kvartalsregnskab i ni år med underskud på driftssiden, og Ericsson forventer at tabe flere penge i indeværende kvartal, som følge af at mobiloperatørerne udsætter investeringer i netværk og reducerer mobiltelefon tilskuddene som følge af faldende priser og stigende gæld.

Endnu værre er det, at pengene fosser ud af Ericssons kassebeholdning med næsten 200 millioner svenske kroner om dagen, som Bloomberg har beregnet.

Nokia's salg af mobiltelefoni netværk steg med 35 procent i første finanskvartal mens Ericsson's kun steg med ni procent. Ericsson solgte for 35,3 milliard kroner netværksudstyr i første kvartal, svarende til næsten det dobbelte af Nokia's 18,4 milliarder.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs